واکنش وزارت خارجه آمریکا به تحولات اردن

واکنش وزارت خارجه آمریکا به تحولات اردن
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 00:50

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه گزارش‌ها درباره تحولات اردن را به دقت زیر نظر دارند، گفت که شاه اردن شریک مهمی برای واشنگتن بوده و از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.

العالم - اردن

ساعاتی بعد از انتشار برخی گزارش‌ها از وقوع کودتای نافرجام در اردن و بازداشت گسترده اعضای خاندان سلطنتی در این کشور، دولت آمریکا نیز به این تحولات واکنش نشان داد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه در ایمیلی درباره تحولات در اردن، گفت: «ما گزارش‌ها را به دقت دنبال می‌کنیم و با مقام‌های اردنی در تماس هستیم».

پرایس، «عبدالله دوم» شاه اردن را شریک مهمی برای ایالات متحده توصیف کرده و افزود: «او از حمایت کامل ما برخوردار است».

منابع خبری شامگاه شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی از جمله برادر پادشاه این کشور به اتهام کودتا خبر دادند.

این گزارش‌ها از دستگیری برادر پادشاه اردن و برخی از مقام‌های عالیرتبه این کشور به اتهام تلاش در براندازی «عبدالله دوم» پادشاه این کشور حکایت داشتند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز نوشت که این اقدام به دنبال کشف آنچه مقام‌های کاخ توطئه ای پیچیده و گسترده توصیف کردند، صورت گرفت. یک مقام اردنی نیز با تایید این حادثه گفت که دستگیری ها مرتبط به «تهدید علیه ثبات کشور» بوده است.

یک مقام اطلاعاتی اردن بدون اشاره به جزئیات بیشتر، طرح کودتا را توطئه داخلی و خارجی خواند. به گفته وی، در میان دیگر افراد دستگیر شده یک شهروند سعودی نیز مشاهده می‌شود.

منبعی نزدیک به خاندان حاکم در اردن خبر بازداشت یا اقامت اجباری ولی‌عهد سابق را تکذیب کرد. این منبع در واکنش به خبر روزنامه واشنگتن پست و رسانه‌های صهیونیستی به خبرگزاری «عمون» اردن گفت که «شاهزاده حمزه بن حسین»، ولی‌عهد سابق و برادر ناتنی عبدالله دوم نه بازداشت شده و در حصر خانگی است.

پربیننده ترین خبرها