ظریف ۱۶ فروردین ماه در تاشکند با مقامات ازبکستان دیدار می‌کند

ظریف ۱۶ فروردین ماه در تاشکند با مقامات ازبکستان دیدار می‌کند
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 10:59

وزارت خارجه ازبکستان با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به تاشکند اعلام کرد که روند همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و مباحث مربوط به حمل و نقل و سرمایه‌گذاری از جمله محورهای مورد گفت‌وگو در این سفر است.

العالم - آسیا

وزارت امور خارجه ازبکستان امروز با اشاره به سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ازبکستان و چند کشور آسیای مرکزی اعلام کرد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه پنجم آوریل (۱۶ فروردین ماه) وارد تاشکند می‌شوند.

براساس اعلام این وزارتخانه، همکاری‌های دوجانبه کنونی و چشم انداز این همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، لجستیک و سایر حوزه‌ها از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ظریف همچنین قرار است در ادامه این سفر به قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز برود و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کند.

محمدجواد ظریف و «عبدالعزیز کامیلف» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. همکاری‌های ۲ کشور در حوزه روابط دوجانبه، به ویژه وضعیت حمل و نقل بین ۲ کشور، مقابله با شیوع کرونا و تحولات افغانستان از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه ایران و ازبکستان بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آبان ۱۳۹۶ نیز به دعوت رسمی مقامات تاجیکستان و ازبکستان به این کشورها سفر کرد. ظریف در تاشکند همچنین در کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی شرکت کرد.

پیش از این «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر ظریف به چهار کشور آسیای مرکزی خبر داد و در توئیتی در این خصوص نوشت: وزیر امور خارجه قرار است از ۱۶ تا ۱۹ فروردین ماه (دوشنبه تا پنجشنبه) به چهار کشور آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان سفر کند و تمرکز این سفر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خواهد بود.

وی افزود:‌ توسعه روابط با آسیای مرکزی، منطقه اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی، همواره جزو اولویت‌های اصلی ایران بوده است.

هشتم فروردین ماه نیز محمدجواد ظریف به منظور انجام سفری دوجانبه و شرکت در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول به دوشنبه پایتخت تاجیکستان رفت و ضمن گفت‌وگو با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور و ایراد سخنرانی در کنفرانس مذکور با برخی مقامات حاضر از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی که هفتم فروردین ماه نیز در تهران میزبان «وانگ یی» همتای چینی خود بود. سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه نیز در تهران میزبان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه است.

پربیننده ترین خبرها