پیشنهاد یائیر لاپید به بنت برای تشکیل دولت تناوبی/ اخباری از احتمال پیوستن بنت به نتانیاهو

پیشنهاد یائیر لاپید به بنت برای تشکیل دولت تناوبی/ اخباری از احتمال پیوستن بنت به نتانیاهو
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 13:46

رئیس حزب "آینده‌ای هست" رژیم صهیونیستی به رئیس حزب "یمینا" پیشنهاد تشکیل دولت تناوبی را داد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از سایت ارم نیوز، یائیر لاپید، رئیس حزب "آینده‌ای هست" رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه نشستی را با نفتالی بنت، رئیس حزب "یمینا" برگزار کرد و به او پیشنهاد توافق درباره تشکیل دولت به صورت نوبتی را داد.

به گفته شبکه عبری زبان "مکان" قرار است لاپید از بنت بخواهد که به روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی پیشنهاد بدهد او را مأمور تشکیل کابینه کند. در مقابل دو طرف توافق می‌کنند تا ابتدا بنت نخست‌وزیر شود و بعدا لاپید.

به رغم پیشنهاد لاپید، مسئولان حزب لیکود اعلام کردند که بنت تصمیم گرفته به ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بپیوندد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از مسئولان لیکود اعلام کرد که این مسئولان بتسلئیل سموتریتش، رئیس حزب صهیونیسم افراطی را تهدید کرده‌اند اگر در تشکیل دولت نتانیاهو کارشکنی کند او را از کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) اخراج می‌کنند. وی ائتلاف با لیست متحد عربی با ریاست عباس منصور را رد کرده بود.

بنت بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه مارس خواهان تصدی پست نخست‌وزیری در چارچوب یک توافق نوبتی با نتانیاهو یا لاپید شد. این درحالی است که حزب وی تنها به هفت کرسی دست یافت و حزب لیکود با رهبری نتانیاهو به ۳۰ کرسی و حزب آینده‌ای هست به ۱۷ کرسی دست یافتند.

با این حال حزب بنت یک حزب دارای اهمیت است و نتانیاهو یا لاپید برای تشکیل دولت به حمایت وی نیاز دارند.

پیش‌بینی می‌شود که نتانیاهو با دادن هر پستی که بنت بخواهد موافقت کند اما با نخست‌وزیری به صورت نوبتی موافقت نخواهد کرد.

این درحالی است که روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی دوشنبه مذاکرات رسمی را برای مکلف کردن یکی از رهبران احزاب اسرائیلی برای تشکیل دولت آغاز می‌کند.

نتانیاهو فشارها بر نفتالی بنت را برای پیوستن به ائتلاف وی افزایش داده است.

از سوی دیگر برخی منابع می‌گویند احتمالا نتانیاهو پیشنهادات مطرح شده از سوی احزاب دیگر را قبول کند و برای ریاست رژیم صهیونیستی نامزد شود چراکه دوره ریاست کنونی ریولین رو به پایان است و قانون اساسی عدم محاکمه رئیس و توقف تحقیقات جنایی علیه او را تضمین می‌کند. در صورت ادامه بحران سیاسی کنونی نتانیاهو طی دو ماه آتی به دنبال اجرای این گزینه خواهد بود.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها