آمریکا به دنبال راهی برای خروج از مخمصه برجام و حفظ آبروی خود درنشست وین

آمریکا به دنبال راهی برای خروج از مخمصه برجام و حفظ آبروی خود درنشست وین
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 17:55

طرف های بین المللی و به ویژه امضا کننده توافق هسته ای در حالی منتظر برگزاری نشست وین در روز سه شنبه آینده هستند که آمریکا به دنبال راهی برای خروج از مخمصه برجام و حفظ آبروی خود در خلال این نشست است.

العالم نظرکده

برخی کارشناسان روابط بین الملل بعید می دانند که آمریکا در نشست آتی وین که از سوی امضا کنندگان توافق هسته ای برگزار می شود، بتواند امتیازی بگیرد.

آنها معتقدند ایران از ابتدا در باره هیچ مساله ای به ویژه مسائل حاکمیتی کوتاه نیامده است.

این کارشناسان می گویند، امریکا، برای وادار کردن ایران به پذیرفتن امتیازها به فشارهای اقتصادی تکیه کرده اما پایداری ایران، امریکا را تحت فشار ضرورت بازگشت به توافق هسته ای پیش از هرگونه مذاکره ای با تهران مجبور کرده است.

برخی سیاستمداران بریتانیایی پیش بینی می کنند هر توافقی در نشست وین بر ثبات سیاسی منطقه تاثیر دارد و تاکید دارند که جو بایدن رییس جمهور آمریکا بر موضع رژیم اسرائیل در برهم زدن توافق از طریق عربستان تاثیر خواهد گذاشت.

این سیاستمداران معتقدند سخنان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر تولید 50 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده، روشی ماهرانه برای اعمال فشار بر تصمیم سازان اروپایی و آمریکایی است.

سیاستمداران بریتانیایی تاکید دارند بازگشت به توافق هسته ای از نظر اقتصادی فقط به نفع ایران نیست بلکه هم چنین به نفع شرکای اروپایی است که به دنبال بازار جدیدی برای محصولات خود هستند.

در همین زمینه برخی کارشناسان سیاسی معتقدند مساله غنی سازی از گذشته بهانه کشورهای غربی به رهبری امریکا برای به تنگنا انداختن ایران و تلاشی از سوی آنان برای اثبات این نکته به جهان بوده است که ایران حسن نیت ندارد، در حالی که این مساله غیر واقعی و در راستای عملیات رسانه ای غرب است. غرب می داند که مساله غنی سازی ایران به این سرعت به این مرحله از خطرات نمی رسد و اگر به این مرحله هم برسد ایران برای اهداف نظامی علیه دیگران استفاده نخواهد کرد.

کارشناسان روابط بین الملل می گویند امریکا به دنبال راهی برای حفظ آبروی خود و راضی نگاه داشتن همپیمانان خود (عربستان و اسرائیل) است، همپیمانان متوهمی که برای خود حق بیشتری در این موضوع قائل هستند.

پربیننده ترین خبرها