طرح برهم زننده ثبات اردن؛ رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات متهمان ردیف اول

طرح برهم زننده ثبات اردن؛ رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات متهمان ردیف اول
دوشنبه 16 فروردين 1400 - 14:40

تاکید مسئولین اردنی بر حمایت طرف های خارجی از "طرح برهم زننده" ثبات کشورشان، ناظران را بر آن داشت که اظهارات مقامات اردنی در این خصوص را با دقت بیشتری بررسی کنند، به ویژه پس از آنکه روزنامه های "اسرائیلی" از دست داشتن عربستان و یکی از دولت های حاشیه خلیج فارس در این حوادث پرده برداشت و گفت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این نقشه باخبر بوده است.

العالم-تحلیل روز

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن اعلام کرد: تحقیقات اولیه نشان داد که شاهزاده حمزه ولیعهد سابق اردن به صورت مداوم فعالیت های خود را با رئیس اسبق دربار سلطنتی به اسم عوض الله هماهنگ می کرد و شخصی که گفته می شود با طرف های خارجی در ارتباط است، با همسر شاهزاده حمزه ارتباطی برقرار کرده و به او پیشنهاد داده بود که هواپیمایی فراهم کنند تا سریعا به یک کشور خارجی پناهنده شوند.

اظهارات الصفدی با اظهارات عبدالمنعم العودات رئیس مجلس نمایندگان و فیصل الفایز رئیس مجلس سنای اردن همخوانی داشت. اولی تاکید کرده بود که اردن آنچه را "تلاش برای تعرض به امنیت و ثبات کشور" خوانده به سرانجام رسانده است و خواستار ایستادگی در مقابل "مجریان دستورکارهای خارجی" شد. دومی نیز افرادی را که "دستان خارجی" توصیف کرده بود به تلاش برای بی ثبات کردن اردن متهم کرده بود.

گفتنی که تاکید مسئولین اردنی بر وجود طرف های خارجی در پشت پرده "طرح برهم زننده ثبات"، با اطلاعاتی که روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت منتشر کرده بود نیز سنخیت دارد.

این رسانه به نقل از کسانی که "منابع بسیار مهم در اردن" خواند، اعلام کرد که عربستان و یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس "به صورت پنهانی در برنامه کودتا در اردن دست داشتند". نکته ای که بر این امر صحه می گذارد، اشاره منابع اردنی به سفر ناگهانی عبدالله دوم به عربستان در ماه گذشته است که هیچ جزئیاتی از این سفر و اهداف آن منتشر نشد. عبدالله دوم در سفر مذکور با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفتگو کرده بود، اما طرفین از صدور بیانیه مشترک خودداری کردند.

مقامات عالی‌رتبه در اردن به زعم روزنامه صهیونیستی، گفته اند:" ولیعهد سعودی و یکی از مقامات دولتی در حاشیه خلیج فارس، احتمالا امارات، در برنامه کودتای شکست خورده اردن مشارکت داشته اند. و افزودند:" باسم عوض الله که وزیر اقتصاد و از نزدیکان به عبدالله بود، به حلقه اتصال خاندان پادشاهی سعودی و شاهزادگان اردن تبدیل شده است".

بمب خبری اطلاع داشتن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح برهم زننده ثبات اردن و فعالیت های مربوط به آن نیز توسط یدیعوت احرنوت منفجر شد.

روشن است که در صورت اثبات دست داشتن عربستان و امارات ، به صورت رسمی، در طرح برهم زننده ثبات اردن، زنگ خطر بسیار مهمی برای کشورهای عربی دیگر به صدا درمی آید و به آنها نسبت به دخالت های این دو حکومت در امور داخی کشورهایشان به سود اسرائیل هشدار می دهد. همانطور که در عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی، سومالی، سودان وکشورهای دیگر شاهد این واقعه بوده ایم.

پربیننده ترین خبرها