اشغالگران آمریکایی؛ بازیافت پس مانده های داعشی در عراق و سوریه

اشغالگران آمریکایی؛ بازیافت پس مانده های داعشی در عراق و سوریه
سه شنبه 17 فروردين 1400 - 14:37

گفته می شود که نیروهای اشغالگر امریکایی در روزهای اخیر، ده ها تن از عناصر گروه تروریستی داعش را به زندان " الثانویه الصناعیه" درشهر الحسکه در شمال شرق سوریه منتقل کرده و آن ها را بدون هیچ قید و بندی و بدون مدارکی دال بر زندانی بودن آن ها زندانی کرده اند.

العالم درگوشی

نیروهای اشغالگر امریکایی، ده ها تن از بازداشتی های گروه وهابی داعش را از زندان "الثانویه الصناعیه" در الحسکه – که تحت سلطه نیروهای ارتش امریکا و گروه های موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) است – منتقل کرده اند. آن ها (عناصر داعشی) بدون قید و بند در داخل زندان هستند و اکثرشان تابعیت عراقی دارند.

این درحالیست که برخی منابع خاص به شبکه خبری العالم گفتند که نیروهای اشغالگر امریکایی، آموزش و انتقال تروریست هایی را که نامشان در زندان ثبت نشده، برای استقرار آنان در صحرای سوریه، ازسرگرفته اند.

این بازی موش و گربه نیروهای اشغالگر آمریکایی نشان می دهد که آن ها همچنان به تجاوزگری و توطئه های خود برای حرکت دادن مهره های بازی تکفیری تروریسم ادامه می دهد و آن ها را به شکل غیرعلنی و در جهت تامین منافع خود درعراق و سوریه ساماندهی می کنند.

نظر دیگر، این است که نیروهای آمریکایی خواهان رها شدن از این مهره ها از طریق نابودی آن ها هستند، بدون اینکه هیچ اثر و مدرکی از آن ها به جا بماند که آن ها را محکوم کند.

واقعیت این است که مسئولانی که در دولت های مختلف آمریکا به روی کار آمده، اعم از جمهوری خواه و دموکرات، به رویکرد استراتژیک خود ادامه می دهند به گونه ای که در وهله اول، منافع اسرائیل و آمریکا را در منطقه تامین کنند و عراق و سوریه، فضای کاری فعالی برای این رویکرد امریکاست که با تغییر رئیس جمهوری آن تغییر نخواهد کرد.

بازیافت پس مانده های داعش

صحبت از بازیافت پس مانده های عناصر داعشی از سوی آمریکا، ما را به صحبت از گروه تروریستی دیگری سوق می دهد که نیروهای اشغالگر امریکایی و نیز نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در سوریه از آن کمک گرفته و همچنان کمک می گیرند. این نیروها درهفته های گذشته، به تقویت مواضع و استحکامات خود پرداخته و خندق های بیشتری را در اطراف مواضع خود حفر کرده تا از حملاتی که آن ها را هدف قرار می دهد، درامان بمانند.

این شبه نظامیان (نیروهای قسد) که طرفدار و همدست نیروهای اشغالگر آمریکایی هستند، در ماه های گذشته، عملیات یورش بسیاری به مناطق الشعفه انجام داده اند که طی آن، شماری از ساکنان این مناطق ربوده شده اند. این یورش ها در راستای تلاش های قسد برای توقف حملات علیه عناصر مسلح خود در این منطقه اجرا شده است.

نگاهی گذرا به پیشینه این گروه های تروریستی نشان می دهد که در اکتبر سال 2019 ، از اهرم "اسرای داعش" استفاده کرد و دولت محلی در 13 همان ماه، از فرار 785 نفر از عناصر مسلح خارجی وابسته به این گروه تروریستی از زندانی نزدیک اردوگاه عین عیسی خبر داد .

قسد همچنین اوایل سال 2021، 300 نفر از آنان را که اکثرا از اهالی شهر الرقه بودند (که دیگر تحت سلطه قسد نیست) ، آزاد کردند. آزادی آنان با هدف کاهش خشم مردم علیه قسد دراین شهر صورت گرفت.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری سابق آمریکا در ان زمان، دولت محلی و عناصر مسلح قسد را به تسهیل ماموریت فرار عناصر مسلح داعش متهم کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت نیروهای مبارز کرد در شمال سوریه، عملا عناصر داعش را آزاد می کنند.

در آن زمان، اطلاعات موجود حاکی از آن بود که اسرای داعش، منابع مالی مهمی برای قسد بودند و به عناصر مسلح داعش برای فرار از زندان ها یا بازداشت گاه ها کمک کردند. طبق این اطلاعات، قاچاق یک فرد مسلح "غیرمسئول "، هزینه ای حدود 1500 دلار امریکا دربرداشت و این مبلغ در ازای رساندن آن به مرزهای ترکیه بود ، درحالیکه هزینه قاچاق یک خانواده به طور کامل، حدود 15 هزار دلار بود.

اولویت با ماندن نیروهای اشغالگر

بدیهی است از اصلی ترین ماموریت های نیروهای اشغالگر امریکایی در عراق و سوریه برخلاف ادعاهای دروغین ان ها مبنی بر مبارزه با تروریست ها ، ماندن در خاک این کشورها با هدف تامین منافع رژیم اسرائیل ، تامین امنیت این رژیم و نیز غارت ثروت های این دو کشور است که دارای ثروت های بسیار از جمله نفت هستند که طمع امریکایی ها را برانگیخته است.

"واین موراتو " سخنگوی رسمی نیروهای ماموریت مشترک در ائتلاف امریکایی گفت نیروهای ماموریت مشترک درعراق به درخواست دولت عراق دراین کشور حضور دارند و ضمن هماهنگی با دولت عراق و با احترام کامل به حاکمیت این کشور درآن جا فعالیت می کنند.

وی افزود : ماموریت نیروهای مشترک در همکاری با نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه، شکست دادن تروریست های داعشی و بقایای آنان در مناطق مشخصی ازعراق وسوریه است.

وی همچنین مدعی شد که همه افراد موجود درعراق ، مشاورانی هستند که تحت امر و زیرنظر فرماندهی عملیات مشترک عراق و دولت عراق فعالیت می کنند ، این درحالیست که همه می دانند که نیروهای اشغالگر امریکایی ، چندین بار، نیروهای عراقی به ویژه نیروهای الحشد الشعبی را که با گروه تروریستی داعش می جنگیدند، هدف قرار دادند، این درحالیست که ده ها تن از نیروهای الحشد الشعبی درمقابله با تروریست های تکفیری داعش شهید و یا مجروح شدند.

تجاوزگری آمریکا و جنگ تروریستی علیه سوریه

"ریچارد بلاک " سناتور سابق امریکایی دراظهاراتی با افشاگری درباره توطئه واشنگتن برای تخریب سوریه از طریق حمایت از گروه های تروریستی و سرقت ثروت و منابع سوریه و نازل کردن اشد عقوبات درحق مردم این کشور و محروم کردن آن از اساسی ترین حقوق زندگی ، امریکا را رسوا کرد.

بلاک طی سخنرانی درهمایش مرکز جهانی شیلر در امریکا درباره تجاوزگری امریکا و جنگ تروریستی علیه سوریه و نقش امریکا و ناتو گفت: از فجیع بودن تجاوز امریکا به سوریه سخت درشگفتم.

وی گفت: بعد از گذشت ده سال از جنگ در سوریه، اعتراف به اینکه غرب تروریست هایی را که مردم سوریه از آن ها تنفر دارند، دوست دارد، مهم است.

وی تصریح کرد: واشنگتن، آنگونه که مدعی است، علیه تروریست نمی جنگد، بلکه به شکل محکم با تروریست هایی مانند تشکیلات القاعده هم پیمان است تا برنامه های سیاسی خود را اجرا کند و کشورهایی را که مخالف طرح هایشان هستند، نابود کند.

بلک گفت: واشنگتن از سال 2006 ، طرح هایی جامع را برای برهم زدن ثبات سوریه وضع کرده است، سپس این طرح ها را در سطح گسترده در پنتاگون منتشر کرده و به پیمان ناتو فرستاده است.

وی افزود: امریکا و انگلیس و فرانسه در مارس 2011 به لیبی حمله کردند، سپس امریکا، کنترل فرودگاه لیبی را به نیروهای ترکیه موکول کرد که آن ها از آن برای انتقال سلاح های پیشرفته ای که از لیبی سرقت شده بود، برای تجهیز تروریست هایی که آن ها را برای نبرد در سوریه اماده می کردند، استفاده کردند.

بلاک گفت باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق امریکا ، در سال 2013، به حمایت بلند مدت امریکا از تروریست ها رسمیت بخشید.

وی مخفیانه به آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) مجوز آموزش، تجهیز و انتقال هزاران تروریست برای نبرد علیه سوریه را صادر کرد و گفت: آن ارتش های تروریستی ، به طور کامل تحت سلطه ما بودند.

سید ابوایمان

پربیننده ترین خبرها