تیر زهرآگین بر چشم آمریکا در عراق!

تیر زهرآگین بر چشم آمریکا در عراق!
پنج‌شنبه 19 فروردين 1400 - 14:03

دور سوم گفتگوهای راهبردی بین عراق و آمریکا درباره مسائلی چون امنیت، دفاع و مبارزه با تروریسم انجام شد. این دور از گفتگوها، سومین دور گفتگوی راهبردی ظرف کمتر از یک سال است که در آن خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر اساس مصوبه پارلمان در ژانویه 2020 مورد بررسی قرار گرفته است.

العالم - نظرکده

ناظران سیاسی می گویند آمریکا در زمانبندی خروج نیروهای خود از عراق تعلل کرده و می کوشد به هر ترتیب مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی پس از جنایت فرودگاه بغداد را دور بزند.

تحلیلگران بر این عقیده اند که آمریکا برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق، به مزدوران و عوامل خود در داخل این کشور متوسل شده است اما کار آن طور که انتظار داشته، پیش نرفته است لذا تصمیم گرفته در نهایت و به اجبار نیروهای خود را از این کشور خارج کند. اما این تخلیه به طور کامل انجام نخواهد شد بلکه بخشی از این نیروها به بهانه هایی مانند آموزش نیروهای عراقی و خدمات مستشاری در این کشور باقی خواهند ماند.

تحلیلگران خاطرنشان کرده اند که تصمیم اخیر آمریکا، ناشی از فشار نیروهای مقاومت عراق است که از مدتها قبل با حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در مناطق مختلف، واشنگتن را بر سر دو راهی اجرای مصوبه پارلمان یا جنگ فرسایشی جدید قرار داده اند. کارشناسان معتقدند واشنگتن تاب جنگ فرسایشی را ندارد و نمی خواهد درگیر جنگ شود.

در همین راستا مقاومت عراق، با طرح ایرادهایی بر بیانیه واشنگتن درباره ابقای بخشی از نیروهای آمریکایی در عراق به بهانه اهداف مستشاری، اعلام کرده است که مقاومت در برابر اشغالگران فقط مسأله گروه های مقاومت نیست بلکه خواست همه مردمی است که با تظاهرات میلیونی بر آن تأکید کرده اند.

کارشناسان گفته اند که آمریکا با تعلل در خروج اشغالگران خود از عراق، گروه های مقاومت را رو در روی خود قرار داده است. این گروه ها به وضوح اعلام کرده اند که این فرایند باید به انجام برسد. آنها تأکید کرده اند که موضوع، تعداد نیروهای اشغالگر در عراق نیست بلکه حاکمیت عراق است که توسط اشغالگران نقض شده است. ترور دو سردار مقاومت شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس بهترین گواه بر این مدعاست و مقاومت عراق در مقابل تعلل آمریکا ساکت نمی نشیند.

ناظران خاطرنشان کرده اند که آمریکا حریم هوایی عراق را هم نقض کرده و مصوبه پارلمان را مبنی بر اخراج اشغالگران، نادیده گرفته است.

از سوی دیگر، دیپلمات های عراقی هم حضور نظامیان آمریکایی در عراق را برای اهدافی می دانند که ربطی به عراق و منطقه ندارد. در واقع دولت جدید آمریکا و دیپلمات های این کشور سعی می کنند بیشتر با استفاده از قدرت نرم و مزدوران و تکیه بر فشارهای اقتصادی و دلار، اهداف این کشور را محقق کنند.

پربیننده ترین خبرها