درگیری سیاسی عربستان و امارات به حوزه اقتصادی نیز کشیده شد

درگیری سیاسی عربستان و امارات به حوزه اقتصادی نیز کشیده شد
يکشنبه 22 فروردين 1400 - 10:56

عربستان سعودی با وجود بحران مالی در تلاش برای رقابت جدی با امارات برای تبدیل شدن به اولین مرکز منطقه‌ای در جذب شرکت‌های خارجی است.

العالم - عربستان سعودی

بسیاری از کارگران سعودی در مرکز پروژه‌ای که در ریاض در حال ساخت است شبانه روز فعالیت می‌کنند تا شرکت‌های خارجی را ترغیب کنند که مقرهای منطقه‌ای خود را به پایتخت عربستان سعودی برای رقابت اقتصادی شدید با امارات متحده عربی انتقال دهند.

بر اساس گزارش منابع آگاه از این پروژه که بالغ بر میلیاردها دلار هزینه شده است منطقه مالی ملک عبدالله در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود و رسماً آغاز فعالیت خود را اعلام می‌کند.

این مرکز عظیم واقع در قلب پایتخت عربستان سعودی سعی خواهد کرد از اولتیماتومی که مقامات سعودی به شرکت‌های خارجی کرده‌اند بهره‌مند شود .مقامات سعودی بسیاری از شرکت‌های خارجی را تهدید کرده‌اند که اگر مقرهای منطقه‌ای خود را در خارج از عربستان مستقر کنند فعالیت خود را از آغاز سال 2024 با این شرکت‌ها متوقف خواهند کرد.

پیش از این عربستان به پایان دادن به قرارداد‌هایش با شرکت‌های خارجی در صورتی که این شرکت‌ها مقرهای منطقه‌ای خود را از کشورهای همسایه به ریاض در عرض سه سال منتقل نکنند، تهدید کرد که این شرکت های خارجی فعال در عربستان به طور کلی دفاتر منطقه‌ای خود را در دبی به عنوان کانون تجاری امارات متحده عربی داشته‌اند و بسیاری این اقدام ریاض را یک رقابت با دبی می‌دانند.

منطقه مالی ملک عبدالله نقش اساسی در تلاش‌های عربستان در رقابت با امارات دارد. این منطقه در کل 1.6 میلیون متر مربع مساحت و دهها آسمان خراش دارد و در میان خود پارک‌ها و فضاهای سبز زیادی را در بر خواهد گرفت و علاوه بر آن مساجد، مغازه‌ها و اماکن تفریحی کوچکی را در خود جای می‌دهد. این منطقه یک پروژه عظیم اقتصادی برای ساخت شهری در سواحل دریای سرخ است و به عنوان شهرک‌های اصلی برای اقتصاد عربستان سعودی شناخته می‌شود که به عنوان گذرگاهی برای ارتباط میان سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا خدمت خواهد کرد.

یک مشاور آشنا با این پروژه تاکید کرد که منطقه مالی ملک عبدالله مانند یک غول در خواب است که قصد بیدار شدن دارد.این مرکز مالی با ارائه مشوق‌های فراوان سعی دارد شرکت‌های خارجی را به سوی خود جذب کند.

بر اساس گزارش بسیاری از رسانه‌های داخلی، عربستان مالیات شرکت‌ها را به مدت پنجاه سال بخشیده تا از این طریق بتواند شرکت‌ها رابه خود جذب کند.

موانع بسیاری برای ادامه این پروژه بود که باعث تغییر در ساخت و ساز و هزینه‌های اضافی شد و این پروژه بعد از سالها تعطیل بودن،در ماه‌های گذشته آغاز به کار کرد.

بر اساس گزارش دو منبع مطلع از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان اوایل امسال، علاوه بر میلیارد ریال که در دهه گذشته برای این پروژه هزینه کرده است، توافقنامه‌های ساختمانی به ارزش 8 میلیارد ریال(2.13 دلار) امضا کرد.

بر اسس گزارش رسانه‌های داخلی، عربستان سعودی پس از اخطار به شرکت‌های خارجی به دنبال جذب 500 شرکت بین المللی به ریاض است و پیش بینی می‌شود تعدادی از این شرکت‌ها در منطقه مالی ملک عبدالله مستقر شوند.

در مقابل امارات در طی سه دهه گذشته موفق به جذب حدود 140 دفتر مرکزی منطقه‌ای شد که بالاترین میزان در خاورمیانه است و شرکت‌های هندی « ایو» و « استارت آپ500» آمادگی خود را برای انتقال مقر‌های منطقه‌ای به منطقه مالی ملک عبدالله اعلام کردند در حالی که برخی از شرکت های سعودی آغاز به کار کرده‌اند.

یک سند عمومی که خلاصه چشم انداز 2030 «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی است نشان داد که این پروژه بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی انجام شده است و باید برای موفقیت آن تلاش کرد تا این مرکز را به یک منطقه تبدیل کرد.

عربستان سعودی که دارای بزرگترین اقتصاد در جهان عرب است برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی که سنگ بنای برنامه توسعه ای آن است، تلاش می‌کند.چشم انداز 2030 برای تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان که وابسته به درآمدهای نفتی است، برنامه ریزی شده است.

یک مدیر مالی مستقر در دبی اعلام کرد که عربستان 34 میلیون جمعیت دارد که بیش از نیمی از آنها جوان هستند و همچنین با چندین پروژه بزرگ میلیارد دلاری قرارداد پر سود دارد بنابراین ممکن است که برخی ریاض را انتخاب کنند.

عربستان همچنین برای رقابت با امارات برخی اقداماتی مانند افتتاح سینماها کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی انجام داده است.

یک دیپلمات در خلیج فارس اعلام کرد که از مدیران اروپایی شرکت‌های خارجی سوال می‌شود که آنها دفتر مرکزی خود را چه زمانی به عربستان منتقل می‌کنند پاسخ معمول آنها این است که چه وقت عربستان اجازه مصرف الکل را به آنها می دهد و پاسخ سعودی‌ها این است که به تدریج این اتفاق خواهد افتاد.

مقامات سعودی به طور علنی احتمال لغو ممنوعیت مصرف الکل در عربستان را رد کرده‌اند. همچنین صحبت در مورد رقابت با دبی را نیز نادیده گرفته‌اند اما در جلسات پشت‌ صحنه مشاوران و مقامات سعودی اوضاع بسیار متفاوت‌تر است.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به نقل از مسئولان اجرایی در عربستان سعودی گزارش داد که این کشور به زودی ممنوعیت استفاده از مشروبات الکلی را برای خارجی‌ها لغو خواهد کرد و بر اساس این گزارش احتمالا مرکز تجاری ملک عبدالله واقع در ریاض اولین مکانی خواهد بود که مجوز فروش و نوشیدن مشروبات الکلی را خواهد گرفت. عربستان سعودی از زمان تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد در سال 2017 به دنبال تغییرات اجتماعی و اصلاحات اقتصادی است رانندگی زنان، بازگشایی سینما و برگزاری کنسرت‌های موسیقی از جمله این تغییرات بوده است.

برخی از کارشناسان اقتصادی حوزه خلیج فارس معتقدند که عربستان برای تبدیل شدن به اولین مرکز منطقه‌ای برای جذب شرکت‌های بین‌المللی با توجه به تصویر سنتی این کشور نزد سرمایه‌گذاران خارجی و اقتصادی نیازمند تغییر اساسی در بخش‌های مختلف است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها