رابطه مصر و ترکیه تحت تاثیر چه مولفه هایی است؟

رابطه مصر و ترکیه تحت تاثیر چه مولفه هایی است؟
يکشنبه 22 فروردين 1400 - 17:02

کارشناسان معتقدند که رابطه مصر و ترکیه تحت تاثیر مولفه هایی مانند گاز مدیترانه، دیدگاه های عربستان سعودی و امارات و موضوع اخوان المسلمین قرار دارد.

العالم – درگوشی

همزمان وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که وزرای امور خارجه ترکیه و مصر با یکدیگر به طور تلفنی درباره بهبود روابط متشنج دو کشور گفت و گو کردند.

رابطه دو کشور پس از برکناری محمد مرسی وابسته به اخوان المسلمین و از نزدیکان رجب طیب اردوغان در سال 2013 توسط ارتش مصر تیره شد.

کارشناسان افزودند که به همین دلیل، بهبود روابط این دو کشور تاثیر مثبتی بر حل بحران منطقه مدیترانه دارد.

آنان خاطر نشان کردند که نزدیکی میان دو کشور تحت تاثیر مولفه های مختلفی قرار دارد که به این شرح است.

آنکارا برای نشان دادن حسن نیت خود به دولت مصر از تلویزیونهای معارض مصری فعال در ترکیه خواست از انتقادات خود علیه دولت السیسی بکاهند.

همزمان ترکیه به مصر پیشنهاد داد که حاضر به کمک برای حل بحران کشتی وارونه شده در کانال سوئز است که باعث شده بود این کانال چند روز بسته باشد.

مصر نیز خواستار لغو تابعیت ترکیه ای سران اخوان المسلمین شد که به ترکیه گریخته اند و آنکارا برای آنکه مانع پیگرد آنان توسط قاهره شود مدتها پیش به آنان شناسنامه اعطا کرده بود.

پس از آن، دو خبرنگار مصری وابسته به اخوان المسلمین به نامهای مطر و ناصر که در ترکیه مشغول فعالیت هستند، گفتند که به خاطر محدودیتهای اعمال شده توسط آنکارا برای فعالیت آنان، در صورت برطرف شدن تنش میان حکومتهای ترکیه و مصر، از ترکیه به کانادا یا انگلستان مهاجرت خواهند کرد.

همزمان، مصر و ترکیه درباره آرام شدن اوضاع متشنج لیبی از طریق برگزاری انتخابات به توافق رسیدند که این موضوع به نفع مصر است که می خواهد مرزهایش با لیبی آرام باشد.

مولفه دیگری که نقش مهمی در نزدیکی مصر و ترکیه ایفا می کند، گاز مدیترانه است به ویژه پس از توافق رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس برای احداث خط انتقال گاز آنهم بدون حضور مصر، قاهره به این نتیجه رسید در صورتی که بخواهد مرکز تامین جهانی گاز باشد باید خط لوله اش را از مناطق تحت سیطره ترکیه در مدیترانه عبور دهد، پس لازم است که رابطه اش را با آنکارا بهبود بخشد.

اما کارشناسان معتقدند که به رغم تمام مسائل گفته شده، نظام ترکیه هرگز از حمایت خود حتی به صورت پنهانی از مخالفان نظام مصر به ویژه اخوان المسلمین دست بر نمی دارد و از آنان به عنوان برگ برنده اش در هر نوع گفت و گو با حکومت قاهره استفاده خواهد کرد خصوصا که دو طرف به یکدیگر اطمینان ندارند و به همین دلیل گفت وگو یا نزدیکی میان آنان امکان دارد در هر لحظه با شکست مواجه شود.

از سوی دیگر، نزدیکی میان ترکیه و مصر به دیدگاههای امارات و سعودی و موضوع سد النهضه نیز بستگی دارد.

پربیننده ترین خبرها