حادثه نطنز بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را سرعت می‌بخشد

حادثه نطنز بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را سرعت می‌بخشد
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 17:04

قبل از امضای توافق هسته‌ای به‌ویژه در اواخر سال 2013، "باراک اوباما" رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در واکنش به انتقادهای آمریکایی‌های صهیونیست‌زده و نیز اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها از تلاش وی برای امضای چنین توافقی، اظهار داشت که اگر می‌توانست همه پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کرد ولی این امر غیرممکن است. گروه 1+5 نیز نمی‌توانند گزینه‌ای پیدا کنند که بتوانند از آن طریق، پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنند و مانع از توسعه برنامه هسته‌ای این کشور شوند.

العالم- کشکول

"توافق ایده‌آل" که اوباما به آن اشاره کرد- آمریکا و 5 قدرت بزرگ دیگر نتوانسته‌اند آن را، یعنی برچیدن برنامه هسته‌ای ایران و محروم کردن ایران از تسلیحات متعارف، بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند-، اذعان علنی رهبر کشوری است که خود را کدخدای جهان می‌داند.

محروم کردن ایران از فنآوری هسته‌ای نه تنها دشوار و بلکه غیرممکن است؛ این فنآوری را نمی‌توان از ایرانی‌ها گرفت. همین واقعیت اوباما را به امضای توافق هسته‌ای سوق داد و باعث شد 5 کشور دیگر نیز این توافق را امضا کنند؛ زیرا که به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ‌یک از گزینه‌های مدنظرشان نه تنها نمی‌تواند ایران را از فنآوری هسته‌ای محروم کند بلکه عزم آن را جهت پیشبرد برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیزش تقویت می‌کند.

این واقعیت را راست‌گراهای آمریکایی، اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها به دلیل کینه و نفرت‌شان نسبت به ایران نادیده می‌گرفته‌اند و لذا "دونالد ترامپ" را تحریک کردند تا خودسرانه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند که این اقدام او ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر صهیونیستی را ذوق‌زده کرده است.

ولی 3 سال بعد از این خروج، رسانه‌ها و مقام‎‌های آمریکایی به کرات شکست "سیاست فشار حداکثری" واشنگتن علیه ایران را مورد تأکید قرار می‌دهند.

امروز و بعد از تلاش‌های دولت پنهان در آمریکا برای تصحیح خطاهای کشنده ترامپ از جمله خروج خودسرانه از توافق هسته‌ای و نیز تلاشش برای بازگشت به این توافق، که مسیر آن فقط از طریق تحریم‌های ظالمانه علیه ایران می‌گذرد، همین باند راست‌گرا و صهیونیسم‌زده به فعالیت‌های تخریبی علیه ایران اقدام می‌کنند که حمله به کشتی ایران و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله این اقدامات است که با نشست‌های هسته‌ای میان ایران و گروه 1+4 با هدف لغو تحریم‌ها همزمان شده است.

آخرین اقدامات بی‌ثمر "بنیامین نتانیاهو" حمله سایبری به تاسیسات نطنز در اصفهان است که شبکه توزیع برق این تاسیسات را هدف قرار داده و رسانه‌های این رژیم نیز دم از "دستاورد بزرگ" موساد می‌زنند و مدعی می‌شوند که این حمله فعالیت این تاسیسات را به مدت چند ماه به تعویق می‌اندازد. در حالی‌که حقیقت، همانطور که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند، این است که این حمله به برخی از سانتریفیوژهای "IR1" قدیمی آسیب رسانده که قرار است سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر به زودی جایگزین شود.

قدر مسلم آن است که این جنایت تروریسم هسته‌ایِ نتانیاهو موضع دوستان آمریکایی او را در نشست‌های جاری در وین تضعیف خواهد کرد و این جنایت بزدلانه او همچنین لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشن آمریکا به توافق هسته‌ای را تسریع خواهد بخشید.

بدیهی است که نتانیاهو به خوبی می‌داند که اقدامات و رفتارهای تروریستی و جنایتکارانه اندازه پر کاهی نه در برنامه هسته‌ای ایران و نه در جهش علمی آن و نیز در رویکرد ایران به توسعه برنامه هسته‌ای و غیر هسته‌ای تاثیری نمی‌گذارد. قافله به حرکت درآمده و متوقف نخواهد شد و او با چنین جنون دیوانه‌وارش تلاش می‌کند از ملت ایران انتقام بگیرد؛ ملتی که با صبر و مقاومتش، آمریکا را به زانو درآورد و مقام‌هایش برای دیدار با مسئولِ حتی رده پایین ایرانی تقلا می‌‌کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها