تلاش هالک ‌بانک ترکیه برای بستن پرونده قضایی مرتبط با ایران در آمریکا

تلاش هالک ‌بانک ترکیه برای بستن پرونده قضایی مرتبط با ایران در آمریکا
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 08:15

هالک ‌بانک ترکیه خواستار بسته شدن پرونده قضایی مرتبط با ایران در آمریکا شد.

العالم - ترکیه

به نقل از رویترز، وکلای هالک ‌بانک ترکیه در یکی از دادگاه‌های تجدیدنظر در ایالات متحده اعلام کردند این بانک دولتی ترکیه‌ای در آمریکا مصونیت قضایی دارد و از این رو کیفرخواستی که آن را متهم می‌کند به ایران برای دور زدن تحریم‌های واشینگتن کمک کرده است، باید پس گرفته شود.

سیمون لاتکوویچ، وکیل هالک‌ بانک در دادگاه تجدیدنظر ناحیه دوم در منهتن گفت دولت ایالات متحده صلاحیت اقامه دعوی قضایی علیه این بانک ندارد و هالک‌بانک از آنجا که بانکی دولتی است در آمریکا مصونیت قضایی دارد.

هالک‌بانک اتهامات پول‌شویی و تبانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ترکیه و امارات متحده عربی را رد کرده است.

دادستان ایالات متحده این بانک را متهم کرده که درآمد حاصل از فروش نفت ایران را به طلا تبدیل می‌کرده و دوباره آن را می‌فروخته و در مواردی نیز تلاش داشته است وانمود کند که به جای نفت محموله‌های غذا به فروش رفته است.

مقامات قضایی آمریکا همچنین می‌گویند که هالک‌بانک به ایران کمک کرده تا ۲۰ میلیارد دلار وجوه مسدودشده را به ایران منتقل کند.

این پرونده موجب تنش‌هایی در روابط میان ایالات متحده و ترکیه نیز شده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکید داشته که هالک‌بانک هیچ خطایی مرتکب نشده است.

وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده علیه ۹ نفر اعلام جرم کرده است. تیر ماه گذشته نیز یک دادگاه استیناف در ایالات متحده رأی محکومیت مهمت هاکان آتیلا، معاون هالک‌بانک را تایید کرد. او به دو سال و نیم زندان محکوم شده است.

پربیننده ترین خبرها