خشم فلسطینی‌ها از قطع بلندگوهای مسجدالاقصی در اول رمضان

خشم فلسطینی‌ها از قطع بلندگوهای مسجدالاقصی در اول رمضان
چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 11:01

رژیم صهیونیستی در نخستین روز ماه مبارک رمضان، با قطع بلندگوهای مسجدالاقصی مانع پخش اذان برای ادای نمازهای عشاء و تراویح مسلمانان شد که این امر خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت.

العالم - فلسطین اشغالی

مقامات رژیم صهیونیستی، شامگاه سه‌شنبه، بلندگوهای مسجدالاقصی در بیت‌المقدس را خاموش و قطع کردند تا مانع پخش اذان برای نماز عشاء و نماز تراویح از این بلندگوها در نخستین روی ماه مبارک رمضان شوند.

این در حالی است که چند روز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در فلسطین، نزدیک به هفت هزار فلسطینی داوطلبانه در اقدامی هماهنگ با وزارت اوقاف اسلامی، مسجدالاقصی را برای پذیرفتن نمازگزاران در ماه مبارک رمضان آماده کردند. این مسجد در سال گذشته نیز با وجود شیوع کرونا در ماه مبارک رمضان میزبان نمازگزاران بود و‌ مسلمانان در محوطه این مکان مقدس سفره‌های افطاری پهن کرده و نذری می‌دادند.

بر اساس معاهده صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی، مسجدالاقصی از سال ۱۹۹۴ تحت اداره اوقاف اسلامی قدس قرار دارد و این مکان، صرفا برای عبادت مسلمانان است.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی «وفا»،این اقدام پلیس رژیم صهیونیستی با اعتراض اداره اوقاف اسلامی قدس همراه شد و از سفیر اردن در فلسطین اشغالی خواست تا اعتراض شدیداللحن در قبال این اقدام مقامات صهیونیستی را ابلاغ کند.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین این جنایت نژادپرستانه پلیس صهیونیستی را محکوم کرد و در خصوص پیامدهای این سیاست خصمانه و تهاجمی که می‌تواند موجب تبدیل منازعه کنونی به یک جنگ دینی آشکار شود و پایه‌هاتی صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کند، هشدار داد و مسئولیت این امر را بر عهده دولت اشغالگر دانست.

وی تصریح کرد که چنین اقداماتی، تجاوزی نژادپرستانه علیه حرمت مقدسات و آزادی عبادت و نقض آشکار منشور حقوق بشر جهانی به شمار می‌آید.

ابوردینه از جامعه بین‌الملل خواست تا به اقدامی جدی برای توقف این تجاوز مستمر اسرائیل علیه مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر قدس، مبادرت ورزد.

«عربی 21» نیز نوشت: علاوه بر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس نیز اقدام پلیس رژیم صهیونیستی در قطع سیم‌های بلندگوهای مسجدالاقصی را محکوم کرد و «حازم قاسم» سخنگوی این جنبش طی بیانیه‌ای این اقدام را تجاوز نژادپرستانه علیعه مقدسات و آزادی عبادت دانست.

نظامیان صهیونیست، شامگاه سه‌شنبه با حمله به گل‌دسته‌ «باب الاسباط» یکی از دروازه‌های مسجد الاقصی، مانع افطار روزه‌داران در نزدیکی این گل‌دسته شدند.

«محمد حسین» مفتی قدس نیز در همین راستا، بر ضرورت بازسازی مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان در سایه حملات مستمر نظامیان صهیونیست تاکید کرد و طی بیانیه‌ای ورود غیرقانونی و مستمر نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی، اعمال محدودیت‌های شدید علیه مسلمانان و نمازگزاران، حفاری‌‌ها و ایجاد تونل‌ها در زیر آن و سایر اقداماتی که خطری حقیقی برای این مکان مقدس و تاریخی به شمار می‌آید را محکوم کرد.

مسئولان رژیم صهیونیستی از پنج سال پیش در تلاشند تا قانون ممنوعیت پخش صدای اذان در سرزمین های اشغال را تصویب و اجرا کنند؛ قانونی که با قانون فلسطین و مناسک دینی مسلمانان و ساکنان اصلی این سرزمین منافات دارد و مخالفت‌های زیادی را با خود به همراه داشته است.

وزارت خارجه فلسطین نیز تاکنون بارها با اشاره به خطرات حفاری‌های رژیم صهیونیستی در اطراف دیوار براق آن را در ادامه طرح‌های اسرائیل برای یهودی‌سازی مسجدالاقصی و محیط اطراف آن و نیز نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی دانسته است.

دایره اوقاف اسلامی قدس نیز درباره خطرات حفاری‌های اسرائیل هشدار داده و اعلام می‌کند که این رژیم از شرایط به وجود آمده در نتیجه شیوع ویروس کرونا برایتداوم تجاوزات علیه مسجدالاقصی و قدس بهره می‌برد.

فارس

پربیننده ترین خبرها