ترامپ و تأثیری که تازه نمایان شده است/ افزایش چشمگیر شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها

ترامپ و تأثیری که تازه نمایان شده است/ افزایش چشمگیر شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها
چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 14:30

بنا بر یک بررسی، سیاست شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی متعلق به فلسطینیان که دونالد ترامپ مجوز آن را صادر کرد، به‌تازگی تأثیر خود را نمایان کرده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، بنا بر بررسی و ارزیابی آسوشیتدپرس، ساخت بیش از ۹ هزار خانه در قالب شهرک‌های جدید در اراضی اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی که دونالد ترامپ مجوز آن را صادر کرد به سرعت در حال پیگیری است. این نخستین بار است که شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها تا اعماق کرانه غربی گسترش می‌یابد.
این وضع، دولت جو بایدن را در شرایط بسیار دشواری قرار داده است چرا که اگر برنامه نوسازی طرح به اصطلاح صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی بر مبنای وعده‌های بایدن در دستور کار قرار گیرد، شهرک‌سازی‌های اخیر مانع از پیشرفت آن خواهد شد.
تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های به دست آمده برای نخستین بار تأثیر تمام‌عیار سیاست‌های دونالد ترامپ را ثبت و ضبط کرده است. ترامپ در دوران زمامداری خود، چند دهه سیاست مخالفت آمریکا را با شهرک‌سازی در سرزمین‌های متعلق به فلسطینیان پایان داد. او طرح صلحی را مطرح کرد که بر مبنای آن، اسرائیل می‌توانست تمامی شهرک‌ها را حفظ کند. بر مبنای طرح ترامپ، اسرائیل حتی مجاز بود شهرک‌هایی را که در اعماق کرانه غربی ساخته شده بودند، حفظ کند.
گرچه طرح ترامپ از دستور کار خارج شده است، میراث پایدار ساخت و سازها شرایط را برای تأسیس کشوری فلسطینی در کنار اراضی اشغال‌شده بیش از پیش دشوار می‌کند. دولت جو بایدن از طرح موسوم به «دو کشور» حمایت کرده است و آن را تنها راهکار حل اختلافات منطقه‌ای می‌داند؛ اما هنوز برنامه‌ای زمانی برای پیگیری آن اعلام نشده است.
تعداد بالای پروژه‌های در آستانه اجرا در سرزمین‌های اشغالی در کنار توسعه عظیم زیرساخت‌های شهرک‌های قدیمی بدان معناست که بایدن باید برای حفظ امیدهای اندک به صلح، در روند ساخت و توسعه شهرک‌های اسرائیل مداخله کند. گرچه بایدن شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرده است، مقامات آمریکایی به تعارض و درگیری با اسرائیل اشتیاق اندکی نشان داده‌اند آن هم در شرایطی که با مشکلات مهمتری دست به گریبان هستند: مشکلاتی نظیر بحران ویروس کرونا، تنش‌ها با چین و تلاش‌ها برای زنده کردن توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران. خودِ برجام نیز یکی از موضوعات مورد اختلاف با اسرائیل است.
در این میان، کنترل کابینه اسرائیل احتمالاً بار دیگر به یک فرد حامی شهرک‌سازی‌ها واگذار خواهد شد. در پی برگزاری یک انتخابات غیر قاطع و بدون نتیجه دیگر در اسرائیل، یا بنیامین نتانیاهو و یا یکی از رقبای راست‌گرایش در رأس کابینه قرار خواهد گرفت که در هر صورت، احتمال کاسته شدن از سرعت شهرک‌سازی‌ها را بسیار کم‌رنگ خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها