طالبان دولت حاکم بر آمریکا شکست داده است

طالبان دولت حاکم بر آمریکا شکست داده است
چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 21:24

هرگونه عقب نشینی آمریکا از افغانستان، نشانه خفت و خواری و شکست آمریکایی ها در برابر جهانیان و پیروزی ملت افغانستان و جنبش طالبان است که واشنگتن را مجبور کرده است بین هدف قرار گرفتن مستمر و عقب نشینی یکی را انتخاب کند.

العالم - کشکول

اعلام عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا بعد از آن صورت گرفت که واشنگتن متقاعد شد بهترین راه برای تقویت منافع واشنگتن، پایان دادن به جنگ افغانستان بعد از بیست سال از شروع آن است تا تلاش ها بر حمایت دیپلماتیک از روند صلح درآن کشور متمرکز شود.

به گفته یک مقام بلندپایه کاخ سفید، بایدن به این نتیجه رسیده است که هرگونه عقب نشینی از افغانستان، نباید مشروط به شرایط افغانستان باشد، زیرا آن، فقط نسخه ای برای ماندن نیروهای آمریکایی درآن کشور برای همیشه است.

اما این سخن، به ویژه خوشایند جمهوری خواهان واقع نشد زیرا آن ها عقب نشینی از افغانستان را اشتباهی فجیع می دانند. آن ها به "جو بایدن" درباره پیامدهای تعجیل در روند عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داده اند.

آن ها تاکید کرده اند که این اقدام، می تواند از لحاظ تبلیغاتی پیروزی بزرگی برای جنبش طالبان باشد.

"تد کروز" سناتور جمهوریخواه آمریکایی از بازگشت نیروهای آمریکایی به سرزمین خود استقبال کرد و این اقدام همانطور که انتظار می رفت، با استقبال اغلب دموکرات ها نیز مواجه شد.

البته برخی از دموکرات ها از جمله سناتور "جین شاهین" از این تصمیم، ابراز نومیدی کرد و گفت آمریکا برای برقراری ثبات در افغانستان، بسیار هزینه کرده است، با این حال، چگونه می تواند بدون دستیابی به تضمین هایی برای آینده امن از این کشور عقب نشینی کند؟!

پارلمان افغانستان که طالبان را جنبش تروریستی می خواند، نیز از اقدام بایدن ابراز ناخرسندی کرد و از واشنگتن خواست در رویکرد خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در سپتامبر آینده بازنگری کند و این مساله را منوط به تحولات این کشور نداند.

این درحالیست که روسیه، تاخیر در عقب نشینی آمریکا و نیروهای نظامی بین المللی از افغانستان را نقض آشکار توافق دوحه میان واشنگتن و طالبان خواند.

به طور خلاصه می توان گفت که جنگ در افغانستان به یک مساله اختلاف برانگیز در واشنگتن تبدیل شد وان هم میان کسانی که خواستار پایان دادن به ان بودند ومیان کسانی که اعتقاد داشتند که فداکاری ها و افرادی که برای اشغال افغانستان کشته شدند، بسیار بیش از اهدافی است که ایالات متحده به خاطر رسیدن به آن، این کشور را اشغال کرده است.

پربیننده ترین خبرها