مروری بر گاف‌های مهم جو بایدن + فیلم

مروری بر گاف‌های مهم جو بایدن + فیلم
شنبه 28 فروردين 1400 - 11:42

گاف‌های کلامی جالب و عجیب جو بایدن بارها توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است؛ موضوعی که خودش هم آن را می‌پذیرد.

العالم - آمریکا

«من یک ماشینِ گاف هستم». جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در کتابش با عنوان «پدر، به من قول بده» که در سال 2017 منتشر شد، به این نکته اذعان کرد که زیاد گاف می‌دهد.

رئیس‌جمهور 78 ساله آمریکا چندی پیش هنگام بالا رفتن از پله‌های ایرفورس وان، هواپیمای شخصی رئیس‌جمهور، زمین خورد.

بسیاری از افراد صاحب‌نظر در علوم پزشکی بر این باورند که بایدن احتمالاً به نوعی از بیماری زوال عقل مبتلا است و یا دست‌کم افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، اختلالاتی را نظیر ضعف ماهیچه‌ها، حفظ تعادل و حرکت بدون دردسر به نمایش می‌گذارند.

اما آنچه بیش از این زمین خوردن می‌تواند نگران‌کننده تلقی شود، گاف‌های کلامی رئیس‌جمهور آمریکا است. او در همان سفرِ دردسرساز که با زمین خوردنش همراه شد، قصد داشت به شهر آتلانتا و مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار «سی دی سی» برود: نهادی که به‌تازگی آن را به اشتباه در کاخ سفید «سی دی» نامید.

او چندی پیش هنگام صحبت درباره بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، آن را به اشتباه به جای «کووید-19»، «کووید-9» نامید.

درست زمانی که رسانه‌ها در حال ارزیابی و طنزپردازی با این گاف بودند، بایدن باز هم گاف جدیدی را به نمایش گذاشت و «کاملا هریس»، معاون خود را به اشتباه «پرزیدنت» (رئیس جمهور) خطاب کرد.

در زمان نگارش این مطلب، استفاده نادرست جو بایدن از واژه "JOPCA" به جای "JCPOA" (مخفف واژه برجام) آخرین گاف کلامی رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود.

گاف برجامی

"کریس هنینگ"، تحلیلگر حزب دموکرات در ایالت آیوا در این خصوص می‌گوید: «او (بایدن) حتی در زمانی هم که سخنرانی نمی‌کند، به‌خوبی حرف نمی‌زند. او در مباحثات عملکرد مطلوبی ندارد و به شکلی پیش می‌رود که گویی رشته کار از دستش در می‌رود و از درک آنچه قصد دارد بگوید عاجز است.»

جو بایدن یک بار نیز در زمان نام بردن از ولادیمیر پوتین دچار گاف کلامی جالبی شد. رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری خود در خصوص گفت و گوهایش با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، او را «کلوتین» خطاب کرد و گافی دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد. البته پوتین تنها رهبر یک کشور خارجی نیست که خود را در معرض گاف‌های بایدن می‌بیند. بایدن یک بار نیز «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان را به اشتباه «غیانی» نامید.

بایدن پوتین

در این میان، نخستین گاف جو بایدن پس از بازگشت به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور، اشاره نادرست او به تعداد خانواده‌های آسیب‌دیده بر اثر کووید-19 در آمریکا است. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا در ویلمینگتون، ایالت دلاور بر روی صحنه آمد و در حالی که سخنرانی پیروزی خود در انتخابات را ایراد می‌کرد، ناگهان هنگام ارجاع به آمار حیاتی، زبانش گرفت. وی با ارجاع به مناجاتی که آن را از حفظ خواند، گفت: امیدوارم این مناجات، آرامش و تسکینی برای بیش از "۲۳۰ میلیون هزار" خانواده‌ای باشد که امسال بر اثر این ویروس وحشتناک، عزیزی را از دست داده‌اند.

بایدن به داشتن لکنت شناخته می‌شود و به گفته خودش، این موضوع از کودکی بر روی او تأثیر گذاشته است.

او یک بار نیز در یک سخنرانی انتخاباتی، به اشتباه از واژه «ایران» به جای «عراق» استفاده کرد. بایدن در حالی که در شهر تامپا ایالت فلوریدا سخنرانی می کرد، دچار یک اشتباه لفظی شد. وی در این سخنرانی به اشتباه نام ایران را بجای عراق بکار برد و گفت: «شمار نیروهای نظامی آمریکایی کشته شده در ایران [منظور عراق] و افغانستان حدود ۶،۹۰۰ نفر نیست- بلکه ۶۹۲۳ نفر است، چون هریک از این فرشتگان کشته شده خانواده و جامعه خود را ترک کردند.»

بایدن همچنین در سخنانی نام رئیس سازمان قاچاق اسلحه (ATF) را (AFT) به اشتباه تلفظ کرد.

با این وصف باید دید آیا گاف‌های گاه و بی‌گاه بایدن مانع از موفقیت او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 خواهد شد یا خیر.

پربیننده ترین خبرها