روسیه آخرین محموله موتور موشک فضایی را به آمریکا ارسال کرد

روسیه آخرین محموله موتور موشک فضایی را به آمریکا ارسال کرد
شنبه 28 فروردين 1400 - 17:31

شرکت دولتی فضایی «روس کاسموس» (دست اندرکار امور فضایی روسیه) در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت انرگوماش روسیه آخرین محموله موتور موشک های فضایی ار.دی-۱۸۰ شامل شش موتور را به آمریکا تحویل داد. 

العالم ـ اروپا

در بیانیه شرکت فضایی «روس کاسموس» خاطرنشان شده است: شرکت آمریکایی اسناد مربوط به تحویل این محموله موتور موشک های فضایی را امضا کرد.

شرکت روس کاسموس اعلام کرد که این آخرین محموله موتور موشک های فضایی ار.دی-۱۸۰ است که به آمریکا تحویل می شود و قرار بود در سال ۲۰۲۰ ارسال شود اما بخاطر همه گیری شیوع کرونا به تعویق افتاد.

شرکت انرگوماش در مجموع ۱۲۲ موتور موشک فضایی ار.دی-۱۸۰ به آمریکا تحویل داده است.

قرارداد بین مسکو و واشنگتن برای تحویل موتور آر - دی ۱۸۰ با ارزش تخمینی یک میلیارد دلار سال ۱۹۹۷ امضا شد ولی در میانه سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها را برای بعد از سال ۲۰۱۹اعلام کرد، اما پس از گذشت مدتی با درک اینکه آمریکا در عرض سه سال توان طراحی و ساخت موتور ملی موشکی را ندارد، ممنوعیت بی اثر شد و بلافاصله شرکت United Launch Alliance برای تامین نیازهای خود ۲۰ موتور اضافی آر- دی ۱۸۰ را سفارش داد.

از سوی دیگر براساس برنامه های در دست اقدام، در زمان حاضر چند شرکت آمریکایی از جمله United Launch Alliance نوزاد دو شرکت عمده آمریکایی Boeing و Lockheed Martin مشغول کار روی طرح موتورهای جدید موشکی آمریکا هستند تا سبب خودکفایی این کشور شود.

به گزارش ایرنا، روسیه از معدود کشورهای دارنده امکانات پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی ارائه دهنده این خدمات به کشورهای دیگر است که آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه های روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.

مسکو افزون بر درآمد پرتاب های فضایی، اعتبار ویژه ای در این حوزه برای خود قائل است و در صدد حفظ آن و ایمنی کامل پرتاب های آینده است و با وجود برنامه های آمریکا برای بازگشت دوباره به این عرصه، در صدد حفظ جایگاه اول جهانی خود است.

پربیننده ترین خبرها