هشدار ترکیه به آمریکا درباره «نسل‌کشی» دانستن کشتار ارامنه

هشدار ترکیه به آمریکا درباره «نسل‌کشی» دانستن کشتار ارامنه
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 - 10:46

به گفته وزیر خارجه ترکیه، اقدام احتمالی دولت آمریکا درباره کشتار ارامنه به رابطه دو کشور لطمه می‌زند.

العالم _ ترکیه

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هشدار داد هرگونه اقدام احتمالی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ به عنوان «نسل کشی» به روابط دو کشور لطمه می‌زند.

مولود چاووش‌اوغلو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبر تُرک در پاسخ به پرسشی در خصوص موضع‌گیری احتمالی دولت بایدن گفت، بیانیه‌هایی که پایه و اساسی قانونی نداشته باشند، الزام آور نخواهند بود و سودی هم نخواهند داشت، اما به رابطه صدمه می‌زنند.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند رابطه بین دو کشور را خراب‌تر کنند، تصمیم با خودشان است.

در سال ۲۰۱۹ اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا در قطعنامه‌ای وقوع نسل‌کشی ارمنی‌ها در اوایل سده بیستم، در دوران امپراتوری عثمانی، را تایید کردند. این قطعنامه واکنش ترکیه را به همراه داشت که در مورد پیامدهای آن «هشدار» داد.

ترکیه اذعان می‌کند که شمار زیادی از ارامنه در دوران جنگ جهانی اول در این کشور کشته شدند، اما هرگونه «نسل کشی» سیستماتیک را رد می‌کند و می‌گوید شمار ارمنی‌های کشته‌شده بسيار کمتر از اين است و رخدادها یک اقدام طرح‌ریزی‌شده نیز نبود.

به گفته ارمنی‌ها و نیز شماری از پژوهشگران و مورخان، بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸، حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه ساکن قلمرو ترکيه عثمانی قتل‌عام شدند. ارمنی‌ها روز ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) را سالگرد نمادین اين «نسل کشی» می‌دانند.

پربیننده ترین خبرها