تماس تلفنی بایدن و اردوغان

تماس تلفنی بایدن و اردوغان
شنبه 4 ارديبهشت 1400 - 00:11

رئیس جمهور آمریکا جمعه تلفنی با رئیس جمهور ترکیه گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگو در حالی انجام می‌شود که کاخ سفید قصد دارد نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی را برسمیت بشناسد.

العالم-آمریکا

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت‌وگو کرد.

این گفت‌وگو در حالی انجام می‌شود که کاخ سفید قصد دارد طی روزهای آینده نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناسد.

این برای اولین بار است که بایدن پس از ورود به کاخ سفید در روز 20 ژانویه (1 بهمن) با رجب طیب اردوغان گفت‌وگوی تلفنی انجام می‌دهد.

بر اساس اعلام کاخ سفید، بایدن در این تماس تلفنی بر اهمیت روابط دوجانبه سازنده در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.

رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه بر برگزاری نشستی دوجانبه در حاشیه نشست سران ناتو در ماه ژوئن آینده و بررسی گسترده موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای توافق کردند.

روابط انکارا و واشنگتن طی ماه‌های اخیر با تنش‌های فزاینده‌ای همراه بوده است.

خبرگزاری آناتولی روز گذشته به نقل از یک مقام مسئول در پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن رسما به آنکارا ابلاغ کرده است که آن را از برنامه چند ملیتی تولید جنگنده پیشرفته اف-۳۵، کنار گذاشته است.

این خبر در حالی منتشر شده است که سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود، آمریکا ترکیه را از این برنامه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه کنار گذاشته است و تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا و آموزش خلبانان آن را به تعلیق درآورد.

این مقام مسئول در پنتاگون بدون اشاره به نحوه ابلاغ این پیام رسمی به آنکارا از سوی پنتاگون تنها اعلام کرد که این امر به آنکارا رسما ابلاغ و تاکید شده است که توافق مشترک امضا شده در سال ۲۰۰۷ در این خصوص، فسخ شده است و یادداشت تفاهم جدیدی امضا شده که ترکیه را شامل نمی‌شود.

پربیننده ترین خبرها