عربستان اگر در محموله های آمریکا مواد مخدر بیابد چه واکنشی نشان می دهد؟

 عربستان اگر در محموله های آمریکا مواد مخدر بیابد چه واکنشی نشان می دهد؟
يکشنبه 5 ارديبهشت 1400 - 14:22

مقامات عربستان هر از گاهی از ناکام گذاشتن عملیات واردات مواد مخدر یا قرص های مخدر از برخی کشورها از جمله ترکیه و هم پیمانش امارات و حتی در داخل عربستان خبر می دهد.

العالم - كشكول

عربستان ناگهان به بهانه افزایش قاچاق مواد مخدر، ممنوعیت واردات یا عبور میوه و سبزیجات لبنان از این کشور را اعلام می کند که این به معنای توقف سالیانه افزون بر 50 هزار تن از محصولات کشاورزی لبنان است.

این تصمیم موجب افزایش نابسامانی اقتصادی لبنان می شود زیرا شاهد مرحله بحرانی بی سابقه ای است و بیروت پایتخت لبنان نیز به دلیل ناتوانی شرکت برق از پرداخت وام های خود در خاموشی مطلق است در حالی که کشور با ویروس کرونا و کمبود دستگاه اکسیژن روبروست و از سوی دیگر تشکیل دولت نیز با تاخیر مواجه شده است.

مساله قابل توجه این است که عربستان بارها از ناکام گذاردن ورود محموله های مواد مخدر خبر داده است، در دسامبر 2019 از توقیف محموله مواد کپتاگون در مرزهای امارات خبر داد و مقامات این کشور همان موقع آن را بزرگترین عملیات قاچاق در سالهای گذشته دانستند علیرغم آن نیز هماهگی دو کشور ادامه داشت و هیچ اقدامی برای توقف رابطه تجاری دو جانبه صورت نگرفت.

21 ژانویه 2021 نیز مدیر مبارزه با مواد مخدر عربستان از ناکام گذاردن قاچاق حدود 20 میلیون و 190 هزار قرص کاپتاگون از طریق بندر جده در یک محموله انگور خبر داد و همین مساله و تلاش برای قاچاق 5 میلیون و 200 هزار قرص جاسازی شده در محموله پرتقال 5 آوریل تکرار شد.

مقامات لبنانی اکتبر 2015 عبدالمحسن بن ولید آل سعود شاهزاده سعودی را به اتهام قاچاق 2تن قرص کپتاگون در فرودگاه بیروت بازداشت کرد.

عبدالمحسن که به سلطان کاپتاگون مشهور است از دست داشتن افراد خاندان حاکم نه فقط در استفاده مواد مخدر بلکه در تجارت آن و قاچاق آن از لبنان در هواپیمایی با مصونیت سلطنتی خبر داد تحقیقات نشان داد یک شاهزاده دیگر نیز مشکوک بوده. دخالت های مقامات سعودی بی گناهی وی و متهم کردن همراه وی را در پی داشت.

ریاض یکی از کانون های تجارت مواد مخدر به ویژه کاپتاگون در جهان است و این مشکل هم اکنون چالشی برای جامعه اش شده اما در هیچ شرایطی به قطع روابط تجاری اقدام نکرد انگونه که اخیرا با لبنان کرد.

عربستان در صدد مبارزه با تجارت کاپتاگون نیست بلکه محموله انار را بهانه‌ای برای محاصره سیاسی لبنان قرار داد پس از ناکارآمدی تغییرات سیاسی یا نظامی و به این باور رسیده که معادله قوا به نفعش نیست و در برابر خود اهرمی تجاری دید تا بازوی رقیب خود را بپیچاند.

گفتنی است تصمیم عربستان فقط ممنوعیت ورود کالا به عربستان نیست بلکه حتی شامل ممنوعیت عبور کالاهای لبنانی از کشورش از یکشنبه تا تاریخی است که بن سلمان ولیعهد سعودی از لبنان راضی شود این همان کشوری است که بر دیگر کشورهای عربی برای جلوگیری از کمک به لبنان اعمال فشار می کند.

شاید عربستان با این اقدام در صدد اعمال فشار بر گروههای سیاسی لبنان برای تشکیل دولتی متناسب با منافع خود است که در ماههای اخیر در دست یافتن بر آن ناکام مانده بود.

تاکنون سابقه نداشته قاچاق موجب قطع روابط تجاری شود و شاید مهم ترین مثال رابطه امریکا و مکزیک است زیرا بررسی پدیده قاچاق با درخواست افزایش همکاری امنیتی و پیگرد میسر می شود به ویژه که قاچاقچیان روشهایی دارند که می توانند همه قوانین را دور بزنند.

بنابراین اولین تحلیل به بعد سیاسی تصمیم عربستان بازمی گردد ، زیرا ابراهیم الترشیشی رئیس تجمع کشاورزان و زراعت پیشگان البقاع گفت عربستان به تنهایی افزون بر 50 هزار تن سالیانه از تولیدات کشاورزی لبنان وارد می کند و محموله اخیر انار بود ما اناری برای صادرات نداریم بلکه آن را وارد می کنیم و محل بارگیری نیز سوریه بود.

از آن جایی که قاچاق در بیشتر کشورهای جهان به ویژه آمریکا و مکزیک و کشورهای امریکای جنوبی متداول است این سوال پیش می آید: اگر عربستان مواد مخدر یا ممنوعی را در یکی از محموله های آمریکا ببیند چه می کند؟ آیا عربستان از ورود یا عبور کالاها و تولیدات آمریکا که حجمش زیاد نیز است ممانعت می کند؟ و اگر امریکا به درخواستهایش پاسخ ندهد چگونه برخورد خواهد کرد؟

پربیننده ترین خبرها