سیاست جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با قدرت فزاینده چین/ بروکسل: پکن مسئول تنش در دریای چین جنوبی است

سیاست جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با قدرت فزاینده چین/ بروکسل: پکن مسئول تنش در دریای چین جنوبی است
يکشنبه 5 ارديبهشت 1400 - 13:36

اتحادیه اروپا که سیاست جدیدی را برای مقابله باقدرت فزاینده چین اتخاذ کرده، مدعی شد پکن مسئول به خطر انداختن صلح در دریای چین جنوبی است و از همه طرف های درگیری خواست به حکم داوری سال ۲۰۱۶ پایبند باشند؛ حکمی که ادعای چین در حاکمیت این دریا را رد می کند و با مخالفت پکن مواجه شده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا هفته گذشته سیاست جدیدی را با هدف تشدید نفوذ خود در منطقه هند-اقیانوس آرام برای مقابله با قدرت فزاینده چین اتخاذ کرد.

فیلیپین روز جمعه به شکست چین در عقب کشیدن آنچه که قایق های «تهدیدآمیز» توصیف کرده اعتراض کرد. به گمان مقامات مانیل (پایتخت فیلیپین)، این قایق ها از سوی شبه نظامیان دریایی هدایت می شوند و در اطراف آب های مورد مناقشه چین و فلیپین در صخره ویتسون یا ویتسون ریف تردد کرده اند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه روز شنبه خود گفت: تنش ها در دریای جنوب چین از جمله حضور نظامی کشتی های چینی در ویتسون ریف صلح و ثبات در این منطقه را به خطر می اندازد.

این اتحادیه با «اقدامات یکجانبه ای که می تواند ثبات منطقه و نظم بین المللی مبتنی بر مقررات را تضعیف کند» قویا مخالفت کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین از همه طرف ها خواسته اختلافات خود را مطابق با حقوق بین المللی به صورت مسالمت آمیزی حل کنند و بر حکم داوری بین المللی سال ۲۰۱۶ تاکید کرد که به نفع فلیپین رای داد و با ادعای چین در مالکیت دریای چین جنوبی مخالفت می کند.

چین اتهام اتحادیه اروپا را رد کرده و گفته که ناوهای این اتحادیه در وتیسون ریف عامل به خطر انداختن صلح و امنیت این منطقه است.

هیات چینی در اتحادیه اروپا در بیانیه روز شنبه خود تاکید کردند که این صخره بخشی از جزایر چین و حضور قایق های ماهیگیری چینی در این منطقه «معقول و قانونی» است.

در بیانیه چین همچنین بر حق حاکمیت، حقوق و منافع دیگر پکن در دریای چین جنوبی تاکید می شود و حکم داوری سال ۲۰۱۶ را ملغی توصیف می کند.

رویترز نوشت: چین به شکل فزاینده ای نگران توجه اروپا و دیگر کشورها به درخواست جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای اتخاذ «رویکردی هماهنگ» علیه چین است که تاکنون در تحریم هایی به بهانه اقدامات سرکوب گرایانه این کشور در هنگ کنگ و برخورد با مسلمانان ایگور تحقق یافته است.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته گفت واشنگتن از «متحد خود فیلیپین» در مواجهه ها با حضور نظمی دریایی چین در منطقه مورد مناقشه با فلیپین حمایت می کند.

تنش های جدید در آب های دریای جنوبی چین تاکنون بارها به افزایش سطح هشدار در چندین کشور این منطقه منجر شده است.

آمریکا به عنوان مهم ترین متحد نظامی برای مستعمره پیشین خود یعنی فیلیپین، تاکنون بارها به پکن برای عمل به تعهداتش با مانیل هشدار داده بود.

پربیننده ترین خبرها