انتفاضه قدس، فرصتی برای اعلام مرگ توافق اسلو

انتفاضه قدس، فرصتی برای اعلام مرگ توافق اسلو
يکشنبه 5 ارديبهشت 1400 - 17:14

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که انتفاضه اخیر قدس، نمونه منحصر به فردی است که با کمک شور و غیرت جوانی، کنترل قدس را از دست رژیم صهیونیستی درآورده است.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند که انتفاضه های ملت فلسطین به خصوص در قدس تاریخی طولانی دارد اما وجه انتفاضه کنونی، مشارکت گسترده جوانان است به طوری ماهیت جوان بودن با این مرحله از تاریخ انتفاضه فلسطین بخشیده است و شاهد ظهور عناوینی چون جنبش جوانان در قدس، جوانان برای قدس و انجمن جوانان قدس و غیره هستیم.

کارشناسان سیاسی فلسطینی هم معتقدند که فلسطین شاهد انتفاضه جدیدی است که از قدس آغاز شده است. آنها تأکید می کنند که این انتفاضه، قیامی است علیه اشغالگری و رژیم نژادپرست آپارتاید و حرکتی است علیه ستمی که در ابعاد مختلف ملی، اقتصادی و اجتماعی به یک ملت روا می شود.

این کارشناسان با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای پاکسازی‌نژادی در قدس و تکرار فاجعه سال 48، خاطرنشان می کنند که جامعه صهیونیستی به طور کامل به سمت افراط گرایی نژادپرستانه راستگرایانه متمایل شده است و شاهد افزایش چشمگیر حضور و اثرگذاری شهرک نشینان صهیونیست هستیم. به طوری که تعداد این آنها از 750 هزار نفر در کرانه باختری بالاتر رفته و احزابی در کنست دارند که تازه ترین آنها حزب فاشیست "کاهانا"ست که با فهرست جدیدی به رهبری سموتریج قصد دارد وارد کابینه این رژیم شود.

کارشناسان فلسطینی معتقدند که اگر چنین اتفاقی بیفتد، مشی مذاکره و توافق اسلو به طور کامل شکست خورده و دیگر هیچ امیدی به مذاکره یا میانجی گری آمریکا – که هیچوقت امیدی به آن نبوده است – وجود نخواهد داشت. آنچه که امروز در حال وقوع است سیر صعودی مقاومت است اعم از مقاومت مردمی در کرانه باختری یا مقاومت مسلحانه در غزه.

کارشناسان تصریح می کنند که تلاش های نتانیاهو برای مهار قیام مردم فایده ای نخواهد داشت.

آنها خاطرنشان می کنند که انتفاضه قدس متوقف نخواهد شد همان طور که قیام شهروندان قدس در سال 2017 تا برچیده شدن دروازه های الکترونیکی ادامه یافت. امروز رژیم صهیونیستی کنترل خود را از دست داده است چون می بیند که محوطه مسجد الاقصی دوباره صحنه مبارزات آزادی بخش شده است؛ اراده این رژیم در هم شکسته و امروز شهروندان قدس همان انتفاضه را تکرار می کنند. جوانان با اینکه نمی توانند جز برای لحظاتی – آنهم در اوایل ماه مبارک رمضان – در منطقه "باب العامود" (دروازه دمشق یا دروازه ستون) حضور یابند، اما امروز کنترل قدس را به طور کامل به دست گرفته اند و شهر صحنه حضور و تظاهرات گسترده مردم است و این، ثابت می کند که رژیم اشغالگر، کنترل را از دست داده و به دنبال بهانه و دستاویزی برای کنترل اوضاع است اما جز پایان اشغالگری و نژادپرستی چاره دیگری ندارد.

مسئولان جنبش مجاهدان در غزه می گوید مردم غزه برای تأکید بر وحدت ملی و جغرافیا و تاریخ فلسطین به خیابان ها آمده اند تا ثابت کنند که قدس و کرانه باختری و غزه سرزمینی واحد هستند و همه فلسطینی ها باید از مقدسات خود دفاع کنند و گروه های مقاومت هم با شلیک ده ها فروند موشک، ثابت کردند که تنها معادله واقعی در ماهیت نبرد با اشغالگران، معادله قدرت است نه خواهش و تمنا و نه معادله کسانی که چشم امید به طرح های صلح با رژیم صهیونیستی دوخته اند.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی فلسطینی، این انتفاضه، فرصتی است برای اعلام پشتیبانی از اهالی قدس و آرمان فلسطین تا آنها گمان نکنند که در مقابل رژیم صهیونیستی تنها مانده اند. این انتفاضه فرصتی برای اصلاح خط مشی فلسطین، یکبار برای همیشه است به عبارت دیگر فرصتی است برای رها کردن مشی مذاکره و برگزاری مقتدرانه انتخابات فلسطین در قدس. طی سال های گذشته این رژیم صهیونیستی بود انتخابات از طریق پست را بر اهالی قدس تحمیل می کرد درست مثل اینکه از کشور دیگری در این انتخابات شرکت می کنند.

با باور کارشناسان، جنبش صهیونیسم در تحقق دو هدف شکست خورده است: هدف اول، اخراج فلسطینی ها از خاک خودشان بود که در سال 1948 شکست خورد و امروز شاهد آن هستیم که به رغم همه سیاست های مهاجرتی رژیم صهیونیستی، شمار فلسطینی هایی که از خاک خود دفاع می کنند از تعداد اسرائیلی ها بیشتر است.

و هدف دوم، مرگ بزرگسالان و بی خبری و بی اطلاعی کودکان بود؛ امروز می بینیم که کودکان فلسطینی حتی بیش از پدران خود، ریشه دار و اصیل و شجاع و جسور هستند.

پربیننده ترین خبرها