توان حمله موشکی سوریه به تاسیسات اتمی دیمونا، چگونه معادلات بازدارندگی را به هم زد؟/ 5 تحولی که باعث هراس فرماندهان اسرائیلی شده است

توان حمله موشکی سوریه به تاسیسات اتمی دیمونا، چگونه معادلات بازدارندگی را به هم زد؟/ 5 تحولی که باعث هراس فرماندهان اسرائیلی شده است
دوشنبه 6 ارديبهشت 1400 - 13:26

5 تحول باعث برگزاری نشست فوق العاده فرماندهان اسرائیل و ژنرال های ارشد نظامی و امنیتی رژیم شد. چگونه موشک سوریه همه معادلات بازدارندگی را به هم زد؟ واکنش ایران در برابر حمله به نفت کش خود در بندر بانیاس چه و چگونه خواهد بود؟ چرا توصیه نویسنده اسرائیلی به شهروندانش مبنی بر "مهاجرت" حداقل 2 سال دیر بیان شد؟

العالم - سوریه

فرماندهان امنیتی و نظامی اسرائیل نشستی را با حضور ژنرال ارشد امنیتی و ارتشی و همچنین وزرای جنگ و امور خارجه به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم در روز شنبه و 24 ساعت پس از اصابت موشک سوریه به 30 کیلومتری رآکتور هسته ای دیمونا برگزار کردند نشستی که بیانگر امری مهم و وجود یک تهدید ماهیتی بی سابقه است تا چگونگی مقابله با چنین تهدیدی بررسی شود.

اسرائیلی ها اطلاعاتی را درز دادند که حاکیست علت برگزاری این نشست فوق العاده شلیک 36 موشک گروه های مقاومت از باریکه غزه به سوی شهرک های اطراف غزه بود تا هشداری باشد که اگر اسرائیل توافقنامۀ آتش بسی را نقض کند، مقاومت به روشی دیگر از جمله "حملۀ زمینی" یا "موشک باران فرشی" پاسخ خواهد داد ولی این راهکار با توجه به عدم اهتمام کنونی آمریکا به نتانیاهو و بحران داخلی روزافزون اسرائیل و احتمال عاملیت این بحران در آغاز حملات موشکی سخت فلسطینی ها آخرین راهکار نتانیاهو خواهد بود با این حال احتمال دگرگون شدن اوضاع و آغاز جنگی جدید در صورت ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه دور از انتظار نیست.

چند تحول مهم وجود دارد که نگرانی ها و سردرگمی های کنونی شهروندان و مقامات اسرائیلی را دو چندان کرده است به نحوی که یکی از نویسندگان اسرائیلی سخن از فروپاشی اسرائیل به زبان آورده است و می گوید که "مهاجرت" تنها راهکار است. می توان این تحولات را در موارد ذیل خلاصه کرد:

1-) موشک سوری "مبارک" که به دیمونا رسید، طبق گفته منابعی از جمله منابع غیر رسمی سوری، به سمت هواپیمای اف 16 اسرائیل که کارخانه های موشک سازی سوری – ایرانی را در حومۀ جنوبی دمشق موشک باران کرد، شلیک شده بود ولی راه خود را گم کرد و به سوی ایلات ادامۀ مسیر داد. منابع سوری می گویند که آن موشک، موشک زمین به هوای ایرانی از نوع "فاتح 110" یا "ام 600" بود که دمشق صدها عدد از این موشک را در اختیار دارد. گفته منابع سوری با گفته منابع آمریکایی مطابق است که با هدف آرام کردن اوضاع و شاید به درخواست طرف روسی برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع بیان شده است. اگر موشک از نوع پیشرفته "سام 5" بود، پس چرا مقامات اسرائیلی باله ها و بالک ها و بقیه اجزای بدنه آن را پنهان کردند موشکی که طولش به 10 متر می رسد؟ مساله دیگر اینکه بُرد این موشک های قدیمی چه وقت به 300 کیلومتر رسیده بود و چرا کلاهک آن در هوا منفجر نشد؟

2-) دو روز پیش از رسیدن موشک به اطراف رآکتور هسته ای دیمونا یک انفجار بزرگ در کارخانۀ تولید موتورهای موشک نزدیک شهر اشغالی الرمله فلسطین اتفاق افتاد و مقامات اسرائیلی این خبر را به شدت سانسور کردند و مانع انتشار هر گونه اطلاعاتی درباره علل انفجار و خسارت های وارده شدند و سانسور خبری همچنان ادامه دارد. هم اکنون سؤال اینجاست که چه کسی در پشت پرده این انفجار بود و چرا در این برهه اتفاق افتاد؟

3-) انتشار گزارش های "مضحک" درباره نشت گاز آمونیاک از مخازنی در بندر حیفا بدون پرداختن به علل نشست این گاز کُشنده و فرد عامل یا مشکوک به دست داشتن در این امر. ناگفته نماند که ما از کشوری از کشورهای جهان سوم صحبت نمی کنیم.

4-) معلوم است که اسرائیل فقط یکی از 3 نفتکش ایرانی را با موشک های یک فروند پهپاد خود پس از تخلیه بارش (3 میلیون بشکه نفت) در بندر بانیاس سوریه هدف قرار داد. این امر نشان می دهد که حملۀ هوایی یک اقدام نمایشی بوده است زیرا کسی که فرمان حمله را صادر کرد، می دانست که موشک باران نفتکش پُر باعث خواهد شد که نفتکش راهی سواحل اسرائیل شود و بار خود را در آب های نزدیک ساحل رها کند چون ناخدایان نفتکش ها موظف به این کار هستند و اگر چنین اتفاقی می افتاد، یک فاجعه زیست محیطی پُرهزینه پیش می آمد و همه آب های نزدیک سواحل اسرائیل آن هم در فصل تابستان آلوده می شد.

5-) آغاز انتفاضه سوم در قدس اشغالی که باعث حرکت صدها هزار نفر از فلسطینی های قدس و اراضی اشغالی 1948 به سوی قدس اشغالی برای حفاظت از مسجد الاقصی و مناطق این شهر اشغالی از یورش شهرک نشینان شد، انتفاضه ای که بیش از 100 زخمی در اولین درگیری به جای گذاشت و باعث از دست دادن کنترل اوضاع امنیتی به علت دلیری و دلاوری فلسطینی ها شد و نتانیاهو هم برای آرام کردن اوضاع متوسل به تشکیلات خودگردان و نیروهای امنیتی تشکیلات شد. نتانیاهو می ترسد که این "خیزش" یا انتفاضه آخرین میخی باشد که بر تابوت تشکیلات و همکاری های امنیتی محمود عباس و اسرائیل برای حفاظت از رژیم اشغالگر و شهرک نشینان کوبیده می شود و دامنۀ انتفاضه به کرانه باختری و اراضی اشغالی 48 کشیده شود.

طبق منابع خبری متعدد، موشک سوری از مسیر خود منحرف نشد بلکه به سوی دیمونا حرکت می کرد و پیام کلاهک انفجاری اش گویاتر و قدرتمندتر از انفجار بود مبنی بر اینکه ای فرماندهان اسرائیل ما نیروهای مقاومت سوری – ایرانی دستمان به شما و امن ترین منطقۀ شما یعنی دیمونا هم می رسد و سامانۀ گنبد آهنین "دروغی" بیش نیست که موشک های غزه دروغین بودن این سامانه را نشان دادند و موشک سوری هم نقص و عیب این سامانه را به شکلی بهتر نشان داد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تهدید کرد که اقدامات تحریک آمیز اسرائیل و موشک باران نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر بانیاس بدون پاسخ نخواهد ماند و اگر اسرائیل به تجاوزاتش ادامه بدهد، روی امنیت و آرامش را نخواهد دید و اگر ایران دست به انتقام بزند و به درخواست آمریکا برای حفظ آرامش اهمیتی ندهد، به معنای آن خواهد بود که طیف راست سیاسی و نظامی ایران خواهان بازگشت به توافقنامه هسته ای نیست.

توصیه "آری شبیط" نویسنده روزنامه اسرائیلی هاآرتس به شهرک نشینان برای فرار از کشتی در حال غرق اسرائیل حداقل 2 سال دیرتر از توصیه مشابه سید حسن نصرالله بیان شد. رهبر جزب الله لبنان از شهرک نشینان اسرائیلی خواسته بود که شنا یاد بگیرند زیرا چاره ای بجز انداختن خود در دریا برای نجات خودشان ندارند. اگر اسرائیل حماقت کند و جنگی به راه بیندازد و به قلدری و زورگویی و اقدامات تحریک آمیز خود ادامه بدهد، آیا اسرائیلی ها می توانند زیر باران موشک های غزه ، سوریه ، ایران ، عراق ، یمن و لبنان با راحتی و آرامش زندگی کنند؟

پربیننده ترین خبرها