عربستان در میان ۱۰ کشور جنگ طلب جهان

عربستان در میان ۱۰ کشور جنگ طلب جهان
سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 - 11:22

بر اساس گزارش سالانه موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم سوئد، عربستان سعودی در زمینه هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۰ در میان ۱۰ کشور نخست جهان قرار گرفت.

العالم - عربستان سعودی

به نقل از پایگاه خبری خلیج الجدید، موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم سوئد، روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی در زمینه هزینه‌های تسلیحاتی در سال 2020 در جهان عرب رتبه اول و در کل جهان رتبه ششم را به دست آورده است.

بر اساس این گزارش عربستان تنها کشور عربی است که از نظر هزینه‌های تسلیحاتی در سال 2020 در بین 10 کشور اول جهان قرار دارد و به ترتیب بعد از ایالات متحده و چین و هند و روسیه و انگلیس در رتبه ششم قرار گرفته است.

در این میان آلمان، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی بعد از عربستان سعودی به ترتیب از رتبه هفتم تا دهم قرار گرفتند.

الجزایر در زمینه هزینه های تسلیحاتی در سال 2020 رتبه دوم جهان عرب و بیست و چهارم را در کل جهان ثبت کرد. کشورهای عراق، کویت، پادشاهی عمان و مغرب در این زمینه به ترتیب در میان جهان عرب رتبه سوم و چهارم و پنجم و ششم و در کل جهان رتبه‌های بیست و نهم ، سی و سی و چهل و یکم قرار گرفتند.

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم سوئد، رژیم صهیونیستی طی یکسال از جایگاه شانزدهم به جایگاه چهاردهم جهان رسید و هزینه‌های نظامی این رژیم در سال 2020 با افزایش 2.7 درصدی به 21.7 میلیارد دلار رسید.

اما ارتش ترکیه در سال گذشته هزینه‌های خود را 5 درصد کاهش داده و به 17.7 میلیارد دلار رساند که طی 10 سال گذشته بی سابقه بوده است.

گزارش موسسه استکهلم حاکی از آن است که با وجود شیوع کرونا در جهان هزینه‌های نظامی جهانی طی سال گذشته نزدیک به دو تریلیون دلار افزایش یافته است که در مقایسه با سال 2019 رشد 6.2 درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش ایالات متحده و چین و هند و روسیه و انگلیس در سال 2020 در مجموع 62 درصد از هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص دادند.

«دیه گو لوپز داسیلوا» محقق و پژوهشگر برنامه سلاح ها و هزینه‌های نظامی در این زمینه اظهار داشت، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که اپیدمی کرونا هیچ تاثیری بر هزینه‌های نظامی و جهانی در سال 2020 نداشته است و باید ببینیم آیا کشورها این هزینه‌های نظامی را در سال 2021 نیز حفظ می‌کنند.

وی افزود، ایالات متحده سردمدار هزینه‌های نظامی در سال 2020 است و با افزایش 4.4 نسبت به سال 2019 این هزینه‌ها را به 778 میلیارد دلار رسانده است و 39 درصد از کل هزینه‌های نظامی جهانی در سال 2021 متعلق به آمریکاست.

البته با وجود افزایش هزینه‌های جهانی در زمینه دفاعی برخی از کشورها صراحتاً بخشی از بودجه نظامی برنامه ریزی شده خود را به تلاش برای مقابله با اپیدمی کرونا اختصاص دادند: مانند شیلی و کره جنوبی.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها