پارلمان و حزب حاکم ترکیه، بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا درباره ارامنه را محکوم کردند

پارلمان و حزب حاکم ترکیه، بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا درباره ارامنه را محکوم کردند
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 12:05

حزب حاکم و پارلمان ترکیه در بیانیه‌های جداگانه‌ای با محکوم کردن بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن حادثه موسوم به «نسل‌کشی ارامنه»، تاکید کردند اینگونه اظهارات بی‌اساس و غیرمسئولانه است.

العالم - ترکیه

در ادامه واکنش‌های تند مقام‌ها و سازمان‌های مختلف ترکیه به تغییر موضوع آمریکا درخصوص آنچه «نسل‌کشی ارامنه» خوانده می‌شود، پارلمان و حزب حاکم این کشور نیز این اقدام را محکوم کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» حزب حاکم ترکیه (عدالت و توسعه) با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این تصمیم واشنگتن، گفت اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «‌غیرمسئولانه» است.

«عمر چلیک» سخنگوی این حزب در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه گفت: «ما هرگز استفاده از لفظ نسل‌کشی علیه ملت خود، کشور و تاریخ خود را نمی‌پذیریم. ما قویاً کسانی که از این کلمه استفاده می‌کنند، محکوم می‌کنیم».

چلیک همچنین افزود: «این رویکردی غیرمسئولانه است که هیچ پایه و اساس قانونی و تاریخی ندارد. رئیس‌جمهور یا پارلمان هیچ کشوری، اختیار یا توانایی قضاوت درباره تاریخ یک کشور دیگر را ندارند».

همزمان، پارلمان ترکیه نیز روز گذشته ادعای بایدن درباره وقایع سال ۱۹۱۵ را محکوم کرده و گفت این ادعای «بی‌اساس» فقط بر مبنای ادعاهای گروه‌های لابی‌گری ارمنستانی در واشنگتن است.

به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، در بیانیه پارلمان ترکیه آمده است: «ما به عنوان مجلس ملی کبیر ترکیه، قویاً بیانیه روز بیست‌وچهارم آوریل جو بایدن درباره اتفاقات سال ۱۹۱۵ را محکوم کرده و رد می‌کنیم. این اظهارات که برمبنای ادعاهای لابی‌های ارمنستانی است، بی‌اساس بوده و هیچ هدفی جز مخدوش کردن حقایق تاریخی ندارد».

پارلمان ترکیه با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا صلاحیت قضاوت درباره حوادث تاریخی را ندارد، افزود: «بایدن باید از ادعای خود عقب‌نشینی کرده و اجازه حصول صلح منطقه‌ای را دهد. این بیانیه برای ما، پوچ و بی‌اعتبار است».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به‌رسمیت شناخت.

وزارت خارجه ترکیه نیز برای اعتراض به تصمیم آمریکا در این باره، سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرده و گفت ادعاهای رئیس‌جمهور ایالات متحده بی‌ارزش است.

فارس

پربیننده ترین خبرها