اعدام ناگهانی اعضای اخوان المسلمین مصر در ماه مبارک رمضان، جنجال آفرید

اعدام ناگهانی اعضای اخوان المسلمین مصر در ماه مبارک رمضان، جنجال آفرید
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 15:55

دولت مصر در حالی 9 نفر را که می گوید عضو اخوان المسلمین هستند و در خشونت های سال 2013 دست داشتند، به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی اعدام کرد که این اقدام به یکی از جنجالی ترین خبرهای رسانه های مصر تبدیل شد.

العالم - داغ های مجازی

دولت مصر چندین حکم اعدام و حکم سنگین دادگاه های نظامی را در حق افرادی که می گوید وابسته به اخوان المسلمین هستند و در خشونت های پس از عزل محمد مرسی رییس جمهوری مصر در سال 2013 دست داشتند، اجراء کرد و انتظار می رود که حکم های مشابه دیگری را نیز در آینده اجراء کند.

روزنامه الاخبار نوشت: نظام حاکم از طریق سریال "اختیار 2" زمینه را برای اعدام ها آماده کرده است سریالی که داستانش کشته شدن افسران مرکز پلیس کرداسه به دست اخوان المسلمین است. این سریال هم اکنون از تلویزیون مصر پخش می شود و براساس خواست فرماندهان پلیس ساخته شده است. دولت مصر 9 نفر از مجموع 20 فرد محکوم به اعدام را به اتهام دست داشتن در خشونت های سال 2013 از دار آویزان کرد و پیشاپیش زمینه را برای این اعدام ها از طریق ساخت سریال مذکور آماده کرده بود تا وانمود کند که افسران پلیس قربانیان تروریسم هستند و به دست کسانی کشته شدند که درپی براندازی نظام حاکم بودند.

دادگاه تجدیدنظر سپتامبر 2018 حکم اعدام این 9 نفر را تایید کرده بود ولی احکام اعدام به صورت ناگهانی و چند روز پس از نمایش یکی از قسمت های سریال "اختیار 2" اجراء شد. قسمت پخش شده سریال شامل مسائل مبالغه آمیزی بود که در پرونده متهمان نیز نیامده بود. خانواده های 9 اعدامی پس از اجرای حکم از قضیه اعدام ها آگاه شدند و هم بندی های این 9 اعدامی همچنان در زندان به سر می بزند و لباس اعدامی ها را پوشیده اند و منتظر اجرای حکم اعدام در هر لحظه ای هستند. اگر دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام بقیه متهمان را تایید کند و عبدالفتاح سیسی هم احکام اعدام را امضاء کند، وزارت کشور می تواند هر گاه که بخواهد، بجز در مراسمات مذهبی حکم های اعدام را اجراء کند.

سازمان های حقوقی از اجرای حکم اعدام در ماه رمضان ابراز نگرانی کردند زیرا خانواده ها و وکلای اعدامی ها قبلاً پیامی درباره اعدام متهمان دریافت نکرده بودند و به آنها اجازه آخرین ملاقات نیز داده نشده است در حالی که این امر مغایر با قانون اساسی مصر است. وزارت کشور نیز هیچ بیانیه ای درباره اجرای احکام اعدام صادر نکرد و همین امر باعث اعتراض سازمان عفو بین الملل شد. وکلای متهمان از هویت کسانی که اعدام شدند، مطلع گردیدند چون وزارت کشور و دادستانی با هر یک از وکلا تماس گرفت و به آنها گفتند که با خانواده های اعدامی ها برای دریافت اجساد خویشاوندان خود و دفنشان تماس بگیرند.

اعدام 9 عضو اخوان المسلمین یکی از جنجالی ترین خبرهای رسانه های مصر بود زیرا تعداد بازداشتی های اخوانی که 9 نفر از آنها اعدام شدند، زیاد بود این در حالیست که مدارک کافی برای اثبات جرم برخی از اخوانی ها وجود ندارد. برخی از متهمان می گویند که هنگام بازجویی مجبور به بیان اعترافات غیر واقعی شده اند و در بازجویی های اولیه از حق ملاقات با وکیل خود محروم بودند.

طبق گزارش سازمان عفو بین الملل، مصر رتبه سوم جهان را در میانگین اجرای حکم اعدام در سال 2020 داشت که علت این امر اعدام های چند ماه گذشتۀ این کشور عربی است به نحوی که طبق گزارش سازمان های حقوقی، فقط در 2 ماه اخیر بیش از 25 حکم اعدام در مصر اجراء شد.

پربیننده ترین خبرها