ایران در وین... تلاش برای مسدود کردن راه‌های فرار آمریکا از قانون

ایران در وین... تلاش برای مسدود کردن راه‌های فرار آمریکا از قانون
شنبه 11 ارديبهشت 1400 - 17:13

با هدف جلوگیری از طفره رفتن آمریکا از اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش، که نمونه این امر عقب‌نشینی یک‌جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بوده، تهران در چارچوب نشست‌های جاری کمیته مشترک برجام در وین، آمریکا را ملزم به تعهداتی کند به نحوی که نتواند بار دیگر این توافق را بازیچه قرار دهد.

العالم- کشکول

منابع آگاه از روند نشست‌های وین فاش کردند که هیئت ایرانی به مذاکره‌کنندگان روسی، چینی و اروپایی اعلام کرده است که در صورت بازگشت آمریکا به سیاست تحریم‌ها علیه تهران، به شرکت‌های خارجیِ فعال در ایران اجازه داده شود به همکاری‌شان با طرف ایرانی به مدت 4 سال ادامه دهند.

این منابع افزودند، هیئت ایرانی تأکید کرده است آمریکا در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای، نباید مکانیزم "اسنپ بک" یا فعال‌سازی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به‌کار ببرد.

تجربه تلخ ایران با سیاست عهدشکنی آمریکا و همچنین تحریم‌های یکجانبه آمریکا که ایران را از دستاوردهای اقتصادی توافق هسته‌ای محروم کرده، این امر را مورد تأکید قرار می‌دهد که آمریکا بایستی تمامی تحریم‌ها را یک‌جا و به صورت غیرقابل برگشت لغو کند.

این مساله که چرا ایران دیدگاه آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم‌‌ها در صورت بازگشت به توافق، را رد می‌کند به این دلیل است که ایران تأکید دارد تحریم‌ها به‌گونه‌ای وضع شده‌اند که نمی‌توان هیچ دستاوردی اقتصادی از توافق داشت مگر اینکه این تحریم‌ها کاملا و یک‌جا لغو شوند در غیر اینصورت نمی‌توان نتیجه‌بخشی توافق برای ایران را متصور شد.

به دلایل فوق الذکر، ایران در جریان نشست‌های وین قاطعانه و مصرانه تأکید دارد که آمریکا بایستی "قوانین کاتسا، آیسا، ویزا، یوترن دلار، بخش 311 قانون پاتریوت و دستورات اجرایی ریاست‌جمهوری 12959، 13599، 13876، 13949" را لغو کند؛ اینها قوانینی هستند که پازل‌گونه وضع شده‌اند تا بدین ترتیب، ایران نتواند در صورت حفظ هر یک از این "قوانین"، حق خود را از توافق هسته‌ای به‌دست بیاورد. ایران همچنین دیگر راه‌حل‌ها از حمله لغو موقت تحریم‌ها یعنی سه ماهه یا چهار ماهه را رد می‌کند.

قانون "مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" موسوم به قانون کاتسا قانونی است که با رای کنگره و سنای آمریکا علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی به تصویب رسید تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده شده‌است، مقابله کند.

قانون "پاتریوت" یا "لایحه میهن‌دوستی آمریکا" بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 در کنگره آمریکا مطرح شد و ب رای بالای به تصویب نمایندگان سنا و کنگره آمریکا رسید. این قانون با الحاق مفاد متعددی به قوانین مربوط به مهاجرت و امنیت در واقع مقررات مربوط به اقامت، تابعیت و مهاجرت شهروندان غیرآمریکایی مقیم آمریکا را سخت می‌کند و به دستگاه مجریه اجازه می‌دهد که آزادانه‌تر از گذشته و به بهانه ضرورت امنیتی به اقدام پیشگیرانه در داخل آمریکا دست بزند.

قانون "ویزا" و "یوترن" نیز در راستای رویکرد آمریکا برای انزوای سیاسی و اقتصادی ایران در جامعه جهانی وضع شد و به موجب آن، آمریکا موانعی را بر سر راه ورود ایرانی‌ها به ایالات متحده وضع کردند و مساحت تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را محدود کردند. در واقع، قانون یوترن وضع شد تا ایران نتواند مهم‌ترین تجارت خارجی خود یعنی فروش نفت خام خود را با استفاده از دلار انجام دهد و در واردات از ارز دلار استفاده کند.

آمریکا از طریق دستورات اجرایی 12959و 13599 و 13876 و 13949 رئیس‌جمهور آمریکا سعی کرده تا برای محاصره کامل ایران، تا حد مجاز حداکثر تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

لذا بدیهی است که ایران دیگر نمی‌تواند به آسانی به آمریکا اعتماد کند؛ آمریکایی که رئیس‌جمهور سابق آن به توافق امضا شده احترام نگذاشت و از قوانین و منشورهای بین‌المللی خارج شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها