بازداشت بی دلیل ده ها زن سریلانکایی در عربستان

بازداشت بی دلیل ده ها زن سریلانکایی در عربستان
يکشنبه 12 ارديبهشت 1400 - 13:25

سازمان عفو بین الملل از بازداشت ده ها تن از زنان خدمتکار سریلانکایی توسط پلیس عربستان خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد این زنان همراه با کودکان خود در این مرکز نگهداری می شوند؛ برخی از این زنان باردار هستند. این سازمان به نقل از یکی از این زنان گفت که سلول محل نگهداری آنها کوچک است و این مشکل، در مواردی باعث بروز مشاجره بین آنها می شود.

این سازمان در بیانیه ای اعلام کرده است که برخی از این زنان نیاز به مراقبت پزشکی دارند اما مقامات سعودی هیچگونه حمایت قانونی از آنها نمی کنند؛ کما اینکه علت و مدت بازداشت آنها مشخص نیست.

طبق قانون عربستان، یک خدمتکار در این کشور به محض خروج از خانه ارباب، مهاجر غیر قانونی محسوب می شود.

به گفته این سازمان، بیش از سه میلیون مهاجر در عربستان وجود دارند که از حمایت قانون کار در این کشور برخوردار نیستند.

لین معلوف، معاون دفتر منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت: بازداشت خدمتکاران زن خارجی برای مدتهای طولانی به 18 ماه هم رسیده است؛ آنها هیچ جرمی مرتکب نشده اند بلکه خودشان قربانی شرایط سخت و غیر انسانی هستند.

به گفته سایت رسمی سازمان عفو بین الملل، این سازمان با 11 فرد مطلع از فرآیند بازداشت از جمله تعدادی از همین خدمتکاران و یک فعال و یکی از مسئولان سفارت سریلانکا در ریاض گفتگو کرده است.

در 5 مورد از این موارد، این زنان به دلیل فرار از کارفرمای بداخلاق و بدرفتار بازداشت شده اند. آنها مجوز لازم برای خروج از کشور را از کارفرمای خود دریافت نکرده اند.

یکی از زنانی که منتظر بازگشت به کشور خود است گفته است که پس از ماه ها دریافت نامنظم حقوق بالاخره در اکتبر 2020 کار خود را رها کرده است. وی از اواسط 2018 کار خود را به عنوان خدمتکار در عربستان آغاز کرد اما در مقابل کاری که انجام می داد حقوق کافی و منظم دریافت نمی کرد.

کارفرمایش هزینه مواد شست و شو را از دستمزدش کم می کرد و وقتی که به ناچار استعفا داد، کارفرما مبلغ ناچیزی برای تهیه بلیط هواپیما به او داد و او را در خیابان اطراف فرودگاه رها کرد. اما مسئولان فرودگاه او را تحویل پلیس دادند. او سعی کرد بلیط خریداری کند اما مجوز خروج نداشت.

سازمان عفو بین الملل در تماس با مقامات سریلانکا و عربستان خواستار تسریع در روند آزادی این زنان و بازگشت آنها به کشورشان شد.

یکی از مسئولان سفارت سریلانکا در ریاض گفت که تیم این سفارت ب دلیل مشکلات مربوط به امکانات و نیاز به درخواست های مکرر، قادر به ملاقات روزانه با این زنان نیست.

وی گفت که سفارت و وزارت خارجه سریلانکا برای بازگردان این زنان به کشورشان، پیوسته با خطوط هوایی عربستان در کلمبو در تماس هستند. این سازمان هنوز پاسخی از مقامات سعودی دریافت نکرده است.

پربیننده ترین خبرها