حمله گروه مسلح میانمار و سرنگونی بالگرد ارتش

حمله گروه مسلح میانمار و سرنگونی بالگرد ارتش
دوشنبه 13 ارديبهشت 1400 - 16:21

گروه موسوم به "ارتش استقلال کاچین" (KIA) یکی از نیرومندترین گروه های شورشی در میانمار که از گروه های مسلح قومی ضد کودتا در این کشور است، روز دوشنبه اعلام کرد که در پی تبادل ارتش با نیروهای ارتش یک بالگرد نظامی ارتش این کشور را سرنگون کرده است.

العالم - آفریقا

"ناو بو" رئیس بخش اطلاع رسانی گروه ارتش استقلال کاچین اعلام کرد که بالگرد ارتش حدود ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه صبح دوشنبه (به وقت محلی) در روستایی در نزدیکی شهر "مومائوک" در استان کاچین سرنگون شده است.

وی در گفت وگویی تلفنی با رویترز بدون ذکر اینکه از چه سلاحی بر سرنگونی این بالگرد استفاده شده است افزود: شورای نظامی (دولت نظامی میانمار) از حدود ساعت ۸ صبح امروز حملاتی هوایی با استفاده از جت های جنگنده و بالگرد در این منطقه انجام داد و ما در پاسخ به سوی آنها آتش گشودیم .

برخی منابع خبری محلی هم با انتشار تصاویری از سقوط یک بالگرد در این منطقه خبر داده اند. یک شاهد عینی هم که خواست نامش فاش نشود در تماسی تلفنی گفت که بر اثر اصابت گلوله های توپخانه به صومعه ای در این روستا، ۴ تن کشته شدند. رویترز بطور مستقل قادر به تایید این گزارش ها نیست و یک سخنگوی ارتش هم به تماس ها در این خصوص پاسخ نداده است.

ارتش استقلال کاچین یکی از ۲۰ گروه مسلح قومی در میانمار است که ضمن مخالفت با کودتا اعلام کرده که از معترضان در برابر ارتش محافظت خواهد کرد.

پیش از این نیز ۵ نفر از نیروهای ارتش میانمار در درگیری با گروه مسلح کاچین در شمال این کشور کشته شده بودند.

میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن تا کنون درگیر ناآرامی و صحنه تظاهرات روزانه در سرتاسر کشور علیه حکومت نظامیان بوده است. روز یکشنبه نیروهای امنیتی میانمار به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند که بر اثر آن ۸ تن کشته شدند. این تظاهرات با جوامع میانماری در کشورهای مختلف جهان هماهنگ شده بود و سازمان دهندگان اعلام کردند این تظاهرات "انقلاب جهانی بهار میانمار" است.

ارتش میانمار روز اول فوریه سال جاری در پی بازداشت میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

نظامیان در بیانیه‌ای تاکید کردند این کودتا به علت عدم رسیدگی به تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ انجام گرفته و کنترل کشور را تا یک سال آینده بر عهده گرفته‌اند. اعتراضات علیه کودتا در میانمار از روز ۶ فوریه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سازمان ملل متحد برآورد کرده است که ده ها هزار تن از غیرنظامیان در نتیجه نبردها بین ارتش و شورشیان اقلیت های قومی در مناطق دوردست شمال و شرق کشور میانمار از خانه های خود گریخته اند. این مناقشه پس از آن تشدید شد که ژنرال های میانمار روز اول فوریه (۱۳ بهمن) بعد از برگزاری انتخابات سراسری با برکناری دولت منتخب آنگ سان سوچی قدرت را تصاحب کردند.

گروه حامی موسوم به "انجمن کمک به زندانیان سیاسی" اعلام کرده که از ابتدای کودتا در میانمار تاکنون نزدیک به هزار تن در تظاهرات کشته شده اند. ارتش گفته چون کمیسیون انتخابات به شکایت های آن از تقلب انتخاباتی رسیدگی نکرده است ناچار به تصاحب قدرت شده است. سوچی و بسیاری از اعضای حزب او پس از کودتا بازداشت شده و هنوز در حبس به سر می برند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها