آیا دیوار حائل امنیت صهیونیست ها را تضمین کرده است؟

آیا دیوار حائل امنیت صهیونیست ها را تضمین کرده است؟
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 09:46

 اوج گیری یهودستیزی در قرن ۱۹ میلادی در اروپا سبب شکل گیری «جنبش صهیونیسم» شد و در پی اشغال سرزمین فلسطین توسط انگلیس در جنگ اول جهانی و قیمومیت این کشور بر آن و سپس اعلامیه بالفور، موج مهاجرات یهودیان به فلسطین آغاز شد؛ حرکتی شوم که برای ۷۰ سال منطقه خاورمیانه را در بحران فرو برده است.

العالم - فلسطین اشغالی

با گسترده شدن موج مهاجرت یهودیان به فلسطین، رژیم صهیونیستی در چهاردهم می سال ۱۹۴۸ با شعار «از نیل تا فرات» تاسیس شد و از آن زمان دست اندازی به اراضی فلسطینیان با حمایت های مالی و تسلیحاتی دولت های غربی ادامه یافت.

در پی اعلام استقلال اسرائیل و مهاجرت یهودیان از سراسر جهان به فلسطین اشغالی تنش ها و جنگ های بزرگی میان اعراب و اسرائیل در گرفت که مهمترین آنها جنگ های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۲ بود که با شکست اعراب روبه رو شد تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن

نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان "روز جهانی قدس" مبارزات فلسطینیان وارد فاز جدیدی شد و جان تازه ای به مبارزات ملت فلسطین بخشید و ارکان رژیم اشغالگر قدس را به لرزه در آورد.

در عین حال با آغاز انتفاضه های فلسطینیان و تغییرات عمیق در شکل و روش مبارزه سبب شد، رژیم صهیونیستی با هدف اشغال زمین های بیشتر و ایجاد رعب و وحشت مردم فلسطین، به فکر دیوار بیفتد و برای نخستین بار «اسحاق رابین» نخست وزیر این رژیم با شعار

«ما این جا و آن ها آن جا» در سال ۱۹۹۲ میلادی قرن گذشته، پروژه ضد انسانی کشیدن دیوار حائل را به دور سرزمین های اشغالی مطرح کرد؛ با تصور اینکه دیوار می تواند امنیت اشغالگران را تضمین کند.

در سال ۲۰۰۲ به دستور «آریل شارون» نخست وزیر وقت اسرائیل، ساخت دیوار حائل آغاز شد و از آن سال تا امروز اسرائیل ۶ لایه دیوار به دور خود کشیده است.

دیوار حائل در کرانه باختری
این دیوار ۷۱۰ کیلومتر طول دارد و مانع از ورود ساکنان فلسطینی به مناطق اشغالی حتی مزارع کشاورزی خود می شود و باید با ارائه کارت شناسایی از برخی گذرگاه های محدود تردد کرد. کار ساخت این دیوار از سال ۲۰۰۲ شروع شده است.

دیوارهای حائل با مصر
در سال ۲۰۱۰ ساخت دومین دیوار حائل در مرزهای اسرائیل با مصر به بهانه ورود مهاجران آفریقایی تبار از صحرای سینای مصر آغاز شد.

دیوار مرزی با اردن
رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۵ اقدام به ساخت سومین دیوار در مرزهای اردن کرد. صهیونیست ها هدف از ساخت این دیوار را حمایت و حفاظت از فرودگاه اعلام کردند.

دیوار مرزی سوریه
صهیونیست ها در سال ۲۰۱۵ پروژه ساخت دیوار چهارم در مرزهای سوریه و بلندی های جولان را آغاز و اعلام کردند که ارتفاع آن به پنج متر خواهد رسید.

دیوار مرزی با غزه
ساخت پنجمین و مهمترین دیوار توسط اسرائیل در مرزهای غزه در سال ۲۰۱۶ آغاز شد که هدف آن محدود کردن نفوذ مبارزان فلسطینی اعلام شد.

دیوار مرزی با لبنان
رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ ساخت ششمین دیوار به بلندی ۶ متر را با لبنان آغاز کرد. توجیه صهیونیست ها برای ساخت این دیوار حائل جلوگیری از عملیات نفوذ بود.

ویژگی های دیوار حائل
دیوارهای حائل به امکانات مختلف مجهز شده اند که این امکانات شامل ۶ لایه سیم خاردار، خندق های عمیق، جاده مخصوص گشت زنی خودروهای نظامی، نرده ها و فنس های ۳ متری مجهز به سامانه های هشدار دهنده و وجود شانه های رملی به طول ۶۰ متر است تا اثر و رد هر گونه رفت و آمد روی آن باقی بماند.

دیوار حائل و جامعه بین‌المللی
دیوان بین المللی دادگستری در سال ۲۰۰۴ طی حکمی مشورتی دیوار حائل را غیر قانونی اعلام کرد.

۱۵۰ کشور نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به غیر قانونی بودن دیوار حائل رای داده اند، اما هیچ یک از این ها مانع ساخت دیوارهای حائل نشد، همانگونه که این موانع، مانع ورود و نفوذ مبارزان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی نشده است.

با اینحال این دیوارها اگرچه باعث جدایی هرچه بیشتر فلسطینیان از سرزمین مادری شده است، اما از طرفی باعث پیشرفت سامانه های موشکی فلسطینی ها شد و موشک های مبارزان فلسطینی شده است که به راحتی با عبور از روی دیوارهای حائل و شکستن سامانه

«گنبد آهنین» در سرزمین های اشغالی فرود می آیند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها