مداخله آمریکا در کشمکش های سد النهضه به نفع کیست؟

مداخله آمریکا در کشمکش های سد النهضه به نفع کیست؟
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 14:03

گفته می شود اتیوپی تا این لحظه درخواست مکرر مصر و سودان برای خودداری از آبگیری سد النهضه در تابستان آینده، - قبل از امضای یک توافقنامه الزام آور برای تعیین اصول و قوانین آبگیری این سد - را رد کرده است. مصر و سودان بیم آن دارند که آبگیری این سد بر منابع و تأسیسات آبی شان که از نیل تغذیه می کند، تأثیر بگذارد این در حالی است که اتیوپی پیوسته تأکید کرده است که قصد ندارد زیانی به این دو کشور وارد کند.

العالم - در گوشی

نکته جدید در مورد حوادث مربوط به این سد، آغاز مداخله های آمریکا در کشمکش های منطقه ای آفریقایی است؛ واشنگتن اعلام کرده است که جفری ویلتمن، نماینده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا هفته آینده برای بررسی بحران سد النهضه و منطقه تیگرای طی سفر به منطقه با مقامات مصر، سودان، اریتره و اتیوپی و مسئولین سازمان ملل دیدار خواهد کرد.

اما قبل از سفر ویلتمن، دیروز دوشنبه یک هیئت آمریکایی به ریاست دو سناتور این کشور برای بررسی تحولات جاری، وارد منطقه شدند. این در حالی است که کشمکش بر سر دور دوم آبگیری سد توسط اتیوپی بالا گرفته است. منابع خبری سودان اعلام کرده اند که این هیئت آمریکایی به ریاست سناتور کریستوفر کونز و سناتور کریس وان هولن طی روز با مقامات کشور دیدار و گفتگو خواهند کرد.

شکایت اتیوپی از مصر و سودان به سازمان ملل

نماینده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا پس از آن وارد منطقه می شود که اتیوپی با ارسال نامه ای برای سازمان ملل، از امضای توافق نظامی دو جانبه بین مصر و سودان و تهدید این کشور به جنگ خبر داده بود. در این نامه آمده است: "مصر و سودان توافقنامه نظامی دوجانبه ای امضا کرده اند که تهدید به جنگ کرده است".

همچنین آمده است: "مصر و سودان با اعمال فشار بر ما سعی دارند مذاکرات را متوقف کنند". و اظهارات این دو کشور "بیانگر عدم پایبندی آنها به اصول اتحادیه آفریقا و تلاش برای برهم زدن ثبات منطقه است".

اتیوپی پیش از این نیز مصر و سودان را مسئول تبعات مانع تراشی در مسیر گفتگوهای سد النهضه دانسته است؛ "رضوان حسین"، وزیر مشاور در امور خارجی این کشور روز جمعه گذشته "ادعاهای غیر عقلانی مصر و تحرکات ویرانگرانه سودان" را از جمله عوامل مانع تراشی در مسیر سد النهضه معرفی کرده بود.

یکی از روزنامه ای سودانی هم دیروز دوشنبه درباره روند تنش های جاری در منطقه اعلام کرد که روز یک شنبه یک گروه مسلح از اتیوپی با نفوذ به عمق 10 کیلومتری خاک سودان، وارد مناطق الفشقه که خرطوم طی هفته گذشته از آدیس آبابا بازپس گرفته بود شدند.

مصر خواستار مداخله فوری آمریکا شد..

منابع دیپلماتیک مصر گفتند "معتز زهران"، سفیر این کشور در آمریکا با انتشار مقاله ای در مجله "فارین پالیسی" روز جمعه گذشته خواستار مداخله فوری آمریکا برای حل مسأله سد النهضه شد. منابع دیپلماتیک مصر انتشار این مقاله را حرکتی در راستای تلاش های قاهره برای حمایت از طرح های دانستند که برخی شخصیت های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا برای برگزاری مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضه در واشنگتن ارائه کرده اند. اما برخی شخصیت های آمریکایی در تیم جو بایدن که با مصر مخالف و همسو با اتیوپی هستند با این طرح ها مخالفت کرده اند.

همسویی برخی شخصیت های آمریکایی در تیم بایدن با اتیوپی تا حدی قابل درک است و این موضوع از منافع ژئوپولتیک رژیم صهیونیستی در این منطقه حیاتی از آفریقا نشأت می گیرد.

برنده و بازنده در این پرونده؟

اتیوپی قصد دارد از ماجرای سد النهضه به عنوان برگ برنده ای برای سوق دادن منطقه به سمت و سویی استفاده کند که برنده ای جز رژیم صهیونیستی ندارد. چرا که این رژیم از هر گونه تغییر و تحولی که نقشه منطقه ای شمال آفریقا و حتی غرب آسیا را به هم بزند و مصر و سودان را تبدیل به دو کشور ورشکسته و بی اهمیت کند، استقبال می کند. همانطور که در مورد لبنان و انفجار بندر بیروت و تخریب سوریه با جنگ تروریستی ویرانگر و اشغال آن توسط آمریکا و اشغال عراق پس از ایجاد قطی و گرسنگی در این کشور بعد از حمله به کویت و در نهایت بستن عمدی کانال سوئز و تلاش این رژیم برای بازکردن مسیرهای جایگزین این کانال، شاهد تحرکات و تلاش های ویرانگرانه این رژیم بودیم.

فشارهای پی در چی اتیوپی هم درهمین راستاست به طوری که این کشور به تازگی پیشنهاد داده است که آب های مازاد بر نیاز خود را به فروش برساند. این حرکت، نیت های واقعی این کشور را که از حمایت رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب سازشکار مثل امارات برخوردار است، برملا می کند و نشان می دهد که تمام تحرکات این کشور برای اعمال فشارهای هر چه بیشتر بر مصر و سودان است.

رضوان حسین، وزیر مشاور دولت اتیوپی در امور خارجی در جمع سفرای کشورهای آسیایی در آدیس آبابا گفته بود: "جامعه بین الملل باید بداند که همه نگرانی های سودن به طور شایسته ای رفع شده است در حالی که مصر همچنان بر طرح مطالبات غیر عقلانی خود در دفاع از معاهدات دوره استعمار اصرار می ورزد ". گفتنی است محمد غانم، سخنگوی وزارت آبیاری مصر گفته است: "مصر 15 سناریو برای حل بحران آبگیری سد ارائه کرده است اما آدیس آبابا همه آنها را رد کرده است".

سودان هشدار داد.. دور دوم آبگیری مسأله امنیت ملی است

در این بین مریم صادق المهدی، وزیر خارجه سودان هم دیروز دوشنبه گفت که کشورش دور دوم آبگیری سد النهضه را مسأله امنیت ملی می داند وی بار دیگر درباره پیامدهای اقدام آدیس آبابا بدون توافق با خرطوم و قاهره هشدار داد.

مصر و سودان به عنوان دو کشور مصب نیل به شدت بر ضرورت دستیابی به توافق سه جانبه برای حفاظت از تأسیسات آبی خود و تضمین برداشت سهم سالانه خود از آب نیل اصرار می ورزند؛ غانم در این خصوص تصریح کرده است که مصر به وضوح هر چه تمامتر خواستار امضای توافقنامه قانونی سه جانبه الزام آور درباره آبگیری و راه اندازی سد است و همه نوع انعطافی از خود نشان داده است. در حالی که آدیس آبابا اصرار دارد که دور دوم آبگیری سد در ژوییه آینده انجام شود حتی اگر توافقی بین سه کشور صورت نگرفته باشد.

در مقاله قبلی به فشارهای شدید و گسترده آدیس آبابا علیه قاهره و خرطوم اشاره کردیم و گفتیم که این فشارها ممکن است هر لحظه به انفجاری در داخل این دو کشور بینجامد مخصوصا که همانطور که می دانیم مصر و سودان در مرزهای جنوبی خود، با اتیوپی و سد عظیم آن مواجه هستند که اگر منفجر شود، هر دو کشور غرق می شوند و به قهقرای فقر مطلق کشیده می شوند و در شمال با رژیم صهیونیستی و قدرت نظامی آن رو به رو هستند که از زمان سادات، مصر را به طور کامل کنار زد و آن را تبدیل به کشوری کاملا بیطرف کرد که درگیر مسائل و مشکلات داخلی خود است و هیچ اهمیتی برای مسأله فلسطین قائل نیست و مشکلی هم با وجود یک رژیم غاصب و اشغالگر و غیر قانونی در همسایگی خود ندارد و همین رژیم بی هیچ ملاحظه ای تمام تلاش خود را برای به فلاکت کشاندن مصر و سودان به کار گرفته است.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها