رایزنی بورل با وزیر امور خارجه آمریکا درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام

رایزنی بورل با وزیر امور خارجه آمریکا درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 18:11

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس گروه هفت در لندن دیدار و پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات وین در خصوص احیای برجام رایزنی کردند.

العالم - اروپا

به گزارش تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در این دیدار دو طرف پیرامون بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و نحوه اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق بحث و تبادل نظر کردند.

آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. ایران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات سایر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

در همین حال نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. حاضرین در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده پی گرفته شود.

با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرفها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند. طرف‌ها توافق دارند که در دور آینده گفت‌وگوها باید کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

بورل دیروز در توئیتی بر لزوم استفاده از فرصت مذاکرات وین برای احیای برجام تاکید کرد و گفت که رایزنی گروه هفت با بحث‌های مهمی درباره ایران و کره شمالی آغاز شد. وی افزود: به‌ عنوان هماهنگ‌کننده برجام، بر لزوم استفاده از پنجره فرصت کنونی برای حرکت به سمت بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل آن تاکید کردم.

تحولات مربوط به تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین، خروج نیروهای ناتو از افغانستان از دیگر مسائلی بود که دو طرف درباره آن رایزنی کردند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها