کابوس آمریکا از فرود آمدن "موشک اقتصادی" چین بر سر این کشور

کابوس آمریکا از فرود آمدن
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 - 13:51

به یاد داریم که چگونه دولت دونالد ترامپ تعمدانه و مصرانه ویروس کووید- 19 را "ویروس چینی" می‌نامید که البته چنین رویکردی در چارچوب جنگ فراگیر آمریکا علیه اژدهای چینی ارزیابی می‌شد که بزرگ‌ترین کابوس آمریکایِ دچار تنزل در مقابل چین، به‌شمار می‌رود.

العالم- درگوشی

به اعتقاد اقتصاددانان، چین، که دولت پنهان آمریکا آن را دشمن شماره یک و خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین دشمن واشنگتن از نظر نظامی، تکنولوژی و اقتصادی می‌داند، به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و همچنین در مسیر تبدیل شدن به کشوری با قدرتمندترین ارتش قرار دارد و شرکت‌های آن به‌ویژه شرکت فنآوری "هواوی" چین به کابوسی وحشتناک تبدیل شده‌اند. لذا واشنگتن تحریم‌هایی را علیه این شرکت غول‌پیکر وضع و کشورهای جهان را از تعامل با آن ممنوع کرده است.

امروز نیز رسانه‌های آمریکایی و متحدان آن در تلاش برای نشان دادن چین به عنوان کشوری عقب‌مانده در زمینه فنآوری، گزارش‌ها و روایتی جعلی به نقل از شاهدان آمریکایی منتشر می‌کنند مبنی بر این‌که، موشک حامل ماژول مرکزی ایستگاه فضایی چین از کنترل خارج شده و در حال سقوط به زمین است اما مشخص نیست در کجا فرود خواهد آمد.

دیلی میل نیز مدعی شده است، مقامات دریافتند که مرحله اصلی موشک به آرامی و بدون کنترل در حال حرکت به سمت زمین است. در ابتدا قرار بود موشک لانگ مارچ 5 بی در نقطه‌ای که از قبل طراحی شده و در اقیانوس فرود بیاد اما با این حال برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که تکه‌های بزرگ آن می‌توانند در مناطق مسکونی فرود آیند. کارشناسان می‌گویند که این موشک 21 تنی بدون کنترل در حال آمدن به سمت زمین است و ممکن است در مناطق پرجمعیت زمین فرود آید. پیش‌بینی می‌شود موشک لانگ مارچ ۵ بی چین که روز پنجشنبه پرتاب شد طی چند روز آینده بر روی زمین فرود آید.

"جاناتان مک داول" یک ستاره‌شناس که اجرامی را که به دور زمین می‌چرخند، ردیابی می‌کند، نیز در گفت‌وگو با وب‌سایت آمریکایی "اسپیس نیوز" گفته که مسیر بازگشت این موشک به گونه‌ای است که ممکن است کمی دورتر از نیویورک، مادرید، پکن و تا جنوب شیلی و ولینگتون، نیوزیلند فرود آید. این موشک می‌تواند در هر مکانی از این محدوده که اقیانوس‌ها و مناطق پرجمعیت و خالی از سکنه را پوشش می‌دهد، فرود بیاید اما بیشتر بقایای آن در جو می‌سوزد.

در حالی‌که چین با هدف رهایی از تحت سیطره بودن آمریکا و در راستای استقلال کاملش در حوزه فضایی، ایستگاه فضایی خود را تا سال 2020 تکمیل خواهد کرد. اخیرا چین یک سیستم موقعیت‌یابی مستقل نیز راه‌اندازی کرده تا بتواند از سیستم جی پی اس آمریکا بی‌نیاز شود.

لذا، آنچه که آمریکا نگران سقوط آن بر بالای سرش است نه موشک چینی بلکه معجزه اقتصادی چین است، و بیانیه‌های رسمی و ارزیابی‌های جهانی نیز واقعیت‌هایی فراتر از تصور را در معجزه اقتصادی چین آشکار کرده‌اند و نشان می‌دهند که اقتصاد چین تا سال 2035 دو برابر می‌شود و این کشور جایگاه آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از آنِ خود می‌کند.

خلاصه آنکه جنگ تبلیغاتی و روانی که این روزها آمریکا و همپیمانانش با دستاویز قرار دادن "موشک سرگردان چینی"!، علیه این کشور راه انداخته‌اند، با نشست وزرای خارجه گروه 7 همزمان شده است. حاضران در این نشست که روز گذشته در لندن برگزار شد، به تشکیل جبهه‌ای متحد علیه چین تأکید کرده‌اند. پس باید گفت این جنگ روانی به احتمال زیاد تصادفی نبوده است.

پربیننده ترین خبرها