تجاوز رژیم صهیونیستی به لاذقیه و رابطه آن با حمله به تاسیسات "دیمونا"

تجاوز رژیم صهیونیستی به لاذقیه و رابطه آن با حمله به تاسیسات
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 - 20:53

آتش‌های تسلیحاتی، که در نبرد نیروی هوایی سوریه با رژیم اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرد شب‌های شهر ساحلی لاذقیه را نورانی کرده، و حملات موشکی اشغالگران که توسط پدافند هوایی سوریه دفع می‌شود، اهالی لاذقیه و برخی شهرهای مجاور را از خواب راحت محروم کرده است.

العالم- کشکول

این تجاوز، خطای دیگری در مسیر منازعه پیچیده بین‌المللی در میدان سوریه افزوده است و تل‌آویو با این خطا و اشتباه تلاش می‌کند خطوط قرمزی را حفظ کند که آنها را در مقابل سیلی‌اش که آن در جریان حمله موشکی سوریه به تاسیسات دیمونا خورد، ترسیم کرده است.

نکته قابل توجه درباره این موضوع این است که یگان پدافند هوایی سوریه اقدام هواپیماهای رژیم اشغالگر را که تلاش می‌کردند پیش از انجام حملات، با ارسال سیگنال‌های راداری قوی، آن را سردرگم و خودشان و موشک‌های‌شان را از رادارهای سوریه دور کنند، خنثی کرد و رادارهای سوریه با همان تجهیزاتِ نه چندان پیشرفته و بومی، توانستند با فنآوری رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

حملات موشکی به شهرهای ساحلی سوریه حامل پیام‌های عدیده‌ای با دو رویکرد سیاسی و نظامی هستند. پیام‌‌ها از جنبه سیاسی مبتنی بر این است که محافل نظامی اسرائیل از ناکارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت، پیکان، مقلاع داوود و گنبد آهنین در مواجهه با موشک‌های قدیمی سوریه، متحیر و غافلگیر شده‌اند، "از این رو، مقامات رژیم اسرائیل خواستند پیامی نظامی را با این مضمون ابلاغ کنند که در نتیجه رسیدن موشک به نزدیکی نیروگاه دیمونا، بازدارندگی صورت نگرفت و با موشک‌ها مقابله نشد" و آنها بعد از این حادثه نیز همان قواعد بازی را دنبال خواهند کرد.

پیام‌های سیاسی این حملات موشکی، متعدد و دارای اهداف خاصی است. رژیم اسرائیل از یک سو تلاش می‌کند جبهه درگیری محدود با نیروهای محور مقاومت باز کند تا در روند مذاکرات وین و دستاوردهای آن سنگ‌اندازی کند.

ولی اسرائیلی‌ها می‌دانند که حملات متجاوزانه آنها در این برهه، اوضاع به سمت تقابل تمام‌عیار سوق خواهد داد و آمریکا نیز در آن مشارکت نمی‌کند.

در عین حال، آنها امیدوارند که این امر می‌تواند فضای مذاکرات وین را مسموم کند. دیگر پیام سیاسی حملات خطاب به دولت جو بایدن و به مثابه یک یادآوری به آمریکا است که اسرائیل کارت گزینه نظامی خود را در دست دارد و باید نگرانی‌های این رژیم را در جریان مذاکرات وین مدنظر قرار دهد.

از سوی دیگر، رژیم اسرائیل از گزارش‌های مربوط به گشایش احتمالی در روابط سعودی و ایران و نیز احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، پایان جنگ یمن و توافقات احتمالی درباره لبنان و عراق عمیقا احساس نگرانی می‌کند و این امور برای رژیم صهیونیستی که دوام خود را در سایه دوام درگیری‌های و جنگ‌های درون منطقه‌ای می‌بیند، بسیار رعب‌آور است و لذا دامنه حملات خود را این‌بار گسترش داده که به مثابه پیامی با این مضمون است که اسرائیل می‌تواند امنیت استراتژیک خود را که از طریق جنگ سوریه و تحریم آن و نیز محاصره و تحریم ایران به دست آورده، حفظ کند.

این حمله حامل پیامی به طرف روسی نیز بوده است؛ زیرا که اسرائیل برای حمله هدفی را انتخاب کرد که به پایگاه‌های روسیه در سوریه بسیار نزدیک باشد. لذا، این موشک‌ها به معنای هشدار به روسیه است که درباره فعال‌سازی سامانه‌های دفاع هوایی خود علیه حملات اسرائیل به حریم هوایی سوریه فکر کند.

پربیننده ترین خبرها