تلاش رقبای اصلی نتانیاهو برای تشکیل کابینه بعد از شکست وی درآخرین فرصت

تلاش رقبای اصلی نتانیاهو برای تشکیل کابینه بعد از شکست وی درآخرین فرصت
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 - 20:03

بعد از شکست نخست وزیر رژيم اسرائیل در تشکیل ائتلاف دولتی قبل از پایان مهلت اعطایی در شب گذشته، دو رقیب اصلی نخست وزیر اسرائیل امروز از رئیس این رژیم خواستند که به آن ها فرصتی برای تشکیل کابینه بدهد.

العالم - فلسطین اشغالی

نتنیاهو که 71 ساله است، از سال 2019 و با چهار انتخابات غیرقطعی برای باقی ماندن در سمت نخست وزیری مبارزه می کند.

تازه ترین انتخابات، 23 مارس برگزار شد، درحالیکه نتانیاهو با اتهامات فساد مواجه است که انرا رد می کند.

در این انتخابات، هیچ کسی نتوانست اکثریت کافی را برای تشکیل ائتلاف به دست آورد.

مهلت 28 روزه برای تشکیل ائتلاف دولتی اواسط شب گذشته، پس از شکست نتانیاهو در توافق بر سر بندهایی با شرکای احتمالی از جناح راست به پایان رسید. این وضعیت، زمینه را را برای رئیس رژیم اسرائیل فراهم می کند تا عضوی دیگر از کنیست را برای این ماموریت، انتخاب کند.

انتظار می رود که یائیر لابید (57 ساله) که حزب وی به نام " آینده ای وجود دارد" مامور تشکیل کابینه شود. رئیس رژیم اسرائیل به طور جداگانه با لابید و نفتالی بنت دیدار کرد و به گفته سخنگوی ریولین، هر یک از آنان، نام خود را برای رهبری مذاکرات ائتلاف مطرح کردند.

به گفته سخنگوی رئیس رژیم اسرائیل، ریولین با رهبران احزاب دیگر نیز درصورتیکه آن ها تمایل داشته باشند، دیدار خواهد کرد و به موجب قانون، وی باید در ظرف سه روز تصمیم گیری کند و یک نفر را برای نخست وزیری انخاب کند.

بخش عمده این بحران به مشکلات حقوقی نتنیاهو باز می گردد زیرا برخی از هم پیمانان احتمالی متعهد شده اند که حاضر نیستند با نخست وزیری که تحت محاکمه قرار دارد، فعالیت کنند.

شکست در خارج شدن از این بحران ، ممکنست به اجرای انتخابات دیگری منجر شود و این مساله ، بر ناآرامی های سیاسی در اسرائیل در شرایطی که این رژیم با چالش هایی از جمله "بحران کرونا" مواجه است، بیافزاید.

پربیننده ترین خبرها