موافقت انگلیس با موضوع مناقشه برانگیز سفارت اتحادیه اروپا در لندن

موافقت انگلیس با موضوع مناقشه برانگیز سفارت اتحادیه اروپا در لندن
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 - 22:38

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس و «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس گروه هفت در لندن ملاقات و با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که دو طرف درباره موضوع مناقشه‌برانگیز اعطای جایگاه دیپلماتیک به سفیر اتحادیه اروپا در انگلیس به توافق رسیدند.

العالم ـ اروپا

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است که از این پس سفیر اتحادیه اروپا از جایگاه مشابه سایر روسای نمایندگی کشورها در انگلیس برخوردار خواهد بود و استوارنامه خود را به رییس دولت ارائه خواهد کرد. همچنین دیپلمات‌ها و کارکنان نمایندگی اتحادیه اروپا در انگلیس نیز از امتیازهای کامل جایگاه دیپلماتیک، برای اینکه فعالیت‌های خود را به صورت موثر دنبال کنند برخوردار خواهند بود.

بورل و راب در این دیدار همچنین درباره آینده همکاری های دو طرف پیرامون مسائل سیاست خارجی، امنیتی و همکاری‌های مشترک در زمینه تغییرات آب و هوایی بحث و تبادل نظر کردند.

انگلیس که ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹ پس از ۴۷ سال عضویت، به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد معتقد بود که این اتحادیه مجموعه‌ای از کشورهای متعدد است و نمی‌توان به آن لقب یک دولت اطلاق کرد. گفته می‌شود دیوید فراست نماینده دولت انگلیس در مذاکرات برگزیت هم از عنوان "سازمان" برای اتحادیه اروپا استفاده می‌کرد که این مساله همواره انتقاد طرف اروپایی را به همراه داشت.

بورل که برای شرکت در اجلاس گروه هفت در لندن به سر می‌برد پیشتر طی نامه‌ای به «دومینیک راب» مراتب اعتراض خود را در این خصوص اعلام کرده و گفته بود که ترتیبات در نظر گرفته شده با جایگاه اتحادیه و آینده روابط دو طرف سازگار نیست.

او در این نامه از انگلیس خواست تا بدون فوت وقت، امتیاز کامل دیپلماتیک را به هیات اروپایی مستقر در این کشور اعطا کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس در نشستی با رسانه‌ها تصریح کرد: ما نمی‌پذیریم که انگلیس تنها کشوری در جهان باشد که جایگاه کامل دیپلماتیک نمایندگان اتحادیه اروپا را به رسمیت نشناسد. او خاطر نشان کرد که نمایندگان اتحادیه در سایر کشورها طبق کنوانسیون وین دارای جایگاه کامل دیپلماتیک هستند و انگلیس از این موضوع آگاه است.

به گزارش ایرنا، چندی پیش یک مقام دیپلماتیک به رسانه‌های انگلیس گفته بود که مخالفت دولت در این ماجرا تاثیرات ناخوشایندی را بر روند مذاکرات و روابط میان دو طرف گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها