لاپید و پازل ناهمگون

لاپید و پازل ناهمگون
پنج‌شنبه 16 ارديبهشت 1400 - 11:18

همانگونه که پیش بینی می شد ماموریت تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی به یائیر لاپید رئیس حزب "یوجد مستقبل"  به دلیل تعداد کرسی ها و قرار گرفتن پس از حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو واگذار شد. همانگونه که از ابتدا گفتیم ماموریت وی نه تنها ساده نبوده بلکه محال است و کاری که نتانیاهو نتوانست را انجام بدهد وی هرگز قادر به انجامش نخواهد بود.

العالم تحليل روز

لاپید که باید برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل به حمایت حداقل 61 عضو از اعضای پارلمان نیاز دارد تاکنون فقط 54 رای به دست آورده کسانی که وی را توصیه کرده اند به شدت با وی اختلاف عقیده دارند و تنها وجه اشتراکشان در یک مساله یعنی ضرورت کناره گیری نتانیاهو و بیرون راندن وی از صحنه به امید ایجاد اصلاحات در ائتلاف‌ها و اتحاد مجدد راستگرایان با یکدیگر است که نتانیاهو آنان را به گروههای متخاصم تبدیل کرده است.

پازلی که لاپید برای چیدن در اختیار دارد و باید از دل آن کابینه ای دربیاورد بسیارناهمگون است و در خوشبینانه ترین حالت فقط برای خلاص شدن از وجود نتانیاهوست و پس از آن فورا از هم فروخواهد پاشید.

اما چه چیزی آویگدور لیبرمن و گانتز را یک جا جمع کرده که روزی به یک مجری گفت شانس وی در نخست وزیری بیشتر از شانس رئیس حزب آبی و سفید است و چه چیزی لیبرمن را با عربها متحد کرده که دستکم دولت لاپید را حتی با تشکیل شبکه ای امن در خارج تایید خواهند کرد در حالی که لیبرمن خواهان اخراج عربها به خارج از فلسطین است و آنان را سوسک و خوک نامیده است.

چه عاملی میراف میخائیلی رئیس حزب العمل را با گرعون ساعر رئیس حزب راستگرای جدید گرد آورده درحالی که هیچ تفاهمی در برنامه های سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر ندارند.

این پازلی که لاپید در صدد چیدن آن است فقط برای رهایی از سردرد مزمن و بی خواب کننده ای به نام نتانیاهوست اما نتانیاهو نیز جمله ی معروفی دارد (رهایشان کن تا عرق بریزند) یعنی آنها تلاش خواهند کرد و خسته خواهند شد و نهایتا به خانه اول بازخواهند گشت.

اما نتانیاهو ساکت نخواهد نشست وی شاهد تلاش دشمنانش علیه خود برای بیرون راندن وی از صحنه سیاسی است، بلند شدن اون از صندلی ریاست به معنای نداشتن مصونیت در برابر دستگاههای قضایی رژیم صهیونیستی است و پرونده فساد او را در این شرایط می تواند راهی زندان کند.

در روزهای آتی، شاهد اتهامات نتانیاهو به ساعر، بنت و لیبرمن مبنی برخیانت به راستگرایان اسرائیلی و افتادن در آغوش چپگرایان اسرائیلی و ضایع کردن حقوق اسرائیل در کرانه باختری و قدس و اتهامات بیشتر دیگری خواهیم بود که رویاهای راستگرایان شهرک نشین را برباد خواهد داد.

نتانیاهو به دنبال برگزاری انتخابات پنجم، ششم و هفتم است اما اگر لاپید این فرصت را برای چند ماه از وی بگیرد نتانیاهو صحنه سیاسی را برای ابد ترک می کند زیرا لیکود منتظرش نخواهد ماند و به دنبال فرد دیگری برای بازگرداندن این حزب به کرسی قدرت است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها