آیا مذاکرات وین به نتیجه می رسد؟

آیا مذاکرات وین به نتیجه می رسد؟
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 16:36

چند روزی است که دور چهارم مذاکرات توافق هسته ای در وین برگزار می شود و طرف های ایرانی و آمریکایی هر از گاهی صحبت از اطمینان یا عدم اطمینان درباره اهمیت این مذاکرات می کنند.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند که منافع طرف آمریکایی ایجاب می کند که با وقت کشی و تعلل در پیشبرد مذاکرات، از موضوع مورد بحث تمرکززدایی کرده و برای برهم زدن تمرکز ایران، موضوع های بیشتری را در مذاکرات مطرح کند.

این تحلیلگران معتقدند که زمانی که ایران برای حضور در مذاکرات تعیین کرده است محدود است و تأکید ایران بر این محدودیت طرف آمریکایی را مجبور می کند که اندکی شتاب خرج داده و امتیازات بیشتری بدهد.

کارشناسان سیاسی بر این عقیده اند که طرف ایرانی چنانچه احساس کند در مذاکرات وقت کشی می شود تصمیم هایی خواهد گرفت که طرف آمریکایی را وادار به بازگشت به موضوع اصلی کند.

این کارشناسان بر این باورند که اظهارات و مواضع دولت بایدن درباره آمادگی اش برای شکست مذاکرات و تأکید آن بر ضرورت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، بخشی از استراتژی این کشور و گواهی است بر اینکه مذاکرات در مسیر درست قرار دارد.

این کارشناسان از سوی دیگر معتقدند که تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهداتش آمریکایی ها را در تنگنا قرار داده است زیرا در این صورت دستاوردهای توافق از بین می رود.

کارشناسان در ادامه گفته اند کمتر از دو ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است و ممکن است دولت جدید، برنامه های متفاوتی درباره روابط بین الملل داشته باشند و همین امر آمریکا را ناگزیر می کند که به توافق برگردند اما از سوی دیگر حاضر نیستند تحریم ها را لغو کنند.

به گفته کارشناسان، آمریکایی ها به دنبال بهانه ای برای متهم کردن ایران به جدی نبودن هستند در حالی که خودشان مقصر هستند و می کوشند که مسیر مذاکرات را به نفع خود تغییر دهند.

کارشناسان همچنین معتقدند که به نفع آمریکاست که به سرعت به توافق با ایران دست یابد زیرا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بازی سیاسی استاد است و اروپایی ها با او راحت هستند در حالی که ممکن است در انتخابات پیش رو، وزیر دیگری روی کار بیاید.

این کارشناسان بر مواضع جدی آمریکا در مصالحه با ایران و ایجاد مسیر جدیدی برای گفتگو تأکید می کنند و معتقدند که تا قبل از ژوئن، توافق هسته ای امضا خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها