تنش میان فرانسه و انگلیس بالا گرفت/ پاریس لندن را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد

تنش میان فرانسه و انگلیس بالا گرفت/ پاریس لندن را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 20:05

سخنگوی دولت فرانسه گفت اگر لندن نتواند توافق نامه های مربوط به حقوق ماهیگیری پس از برگزیت را عملی کند، فرانسه ممکن است در برابر انگلستان تلافی کند.

العالم ـ اروپا

"گابریل آتال" در شبکه ۳ فرانسه گفت: ما می خواهیم توافق نامه ها رعایت شود، اگر آنها برآورده نشوند اقدامات تلافی جویانه ای نیز ممکن است دنبال شود.

تنش‌ها بین لندن و پاریس بر سر حق ماهیگیری در آب‌های اطراف جزیره جرسی بالا گرفته و ماهیگیران فرانسوی نسبت به دریافت نکردن مجوز ماهیگیری از طرف انگلیس معترض هستند.

با اعتراض ماهیگیران فرانسوی دولت پاریس هفته گذشته تهدید به قطع برق این جزیره کرد که متعلق به انگلیس است و نزدیک مرزهای فرانسه قرار دارد. انگلیس هم در مقابل دو کشتی جنگی به منطقه اعزام کرده تا از محاصره آن توسط ماهی‌گیران فرانسوی جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، جزیره جرسی در دریای مانش قرار گرفته و ۱۱۶ کیلومتر وسعت دارد. فرانسه مدعی استفاده از حق انحصاری آب‌های اطراف این جزیره است، اما انگلیس آب‌های اطراف آن را جزو سواحل خود تلقی می‌کند.

از بهمن‌ماه گذشته که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد، دعوا بر سر حق ماهیگیری میان لندن و پاریس بالا گرفت. اما اختلافات اخیر پس از آن تشدید شد که دولت محلی جرسی هفته پیش طرح جدیدی را برای ادامه فعالیت ماهی‌گیران فرانسوی به اجرا گذاشت که با واکنش معاون وزیر حمل و نقل در امور فرانسه مواجه شد.

دولت محلی جرسی در چارچوب توافقنامه برگزیت به ماهیگیران فرانسوی گفته که برای ادامه فعالیت در این منطقه باید ضمن ارائه سوابق گذشته مجوز دریافت کنند. آنیک گیراردین معاون وزیر حمل و نقل فرانسه هم هشدار داده که پاریس آمادگی دارد تا در اقدامی تلافی‌جویانه برق این منطقه را که ۹۵ درصد آن از فرانسه تامین می‌شود قطع کند.

پربیننده ترین خبرها