سوریه: از بایدن بیش از این انتظار نداریم

سوریه: از بایدن بیش از این انتظار نداریم
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 20:51

یک دیپلمات ارشد سوری با انتقاد از سیاست‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا گفت، این مردم سوریه هستند که درباره آینده کشور خود تصمیم می‌گیرند.

العالم - سوریه

معاون وزیر خارجه سوریه روز یکشنبه با محکوم کردن دولت آمریکا گفت که رویکرد تجاوزکارانه ایالات متحده در قبال سوریه بدون تغییر مانده است.

«ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه در حاشیه مراسمی که در «دمشق» پایتخت این کشور به مناسبت سالگرد پیروزی بر فاشیسم گقت: «ما انتظار مطلب جدیدی در سخنان اخیر رئیس "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا که سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی کشور خود متهم کرد، نداشتیم.»

این دیپلمات ارشد سوری گفت که ایالات متحده در مسیر اشتباه باقی مانده است، اما سوری‌هایی که بیش از 10 سال از کشور خود دفاع کرده و از استقلال خود محافظت می‌کنند ، حرف آخر را درباره آینده کشور خود می‌زنند.

وی در عین حال موضع اتحادیه اروپا در مورد سوریه را ناشایست توصیف کرد. این دیپلمات ارشد خاطرنشان کرد: «این رویکرد ادامه سیاست ایالات متحده است.»

دولت بایدن با طرح اتهامات بی‌اساس علیه دولت سوریه، وضعیت اضطرار ملی در قبال این کشور را که از سال 2004 برقرار بوده را تمدید کرد.

دولت آمریکا اتهامات تکراری را بهانه تمدید تحریم‌ها قرار داده و در این اطلاعیه ادعا کرده است: اقدامات و سیاست‌های رژیم سوریه از جمله در ارتباط با تسلیحات شیمیایی و حمایت از سازمان‌های تروریستی تهدیدی غیرمعمول و فوق العاده‌ای علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است. در نتیجه، وضعیت اضطرار ملی که ۱۱ مه ۲۰۰۴ اعلام و اقداماتی در این زمینه اتخاذ شد، باید بعد از ۱۱ مه ۲۰۲۱ ادامه یابد. بنابراین، وضعیت اضطرار ملی را که در ارتباط با اقدامات دولت سوریه اعلام شد، برای مدت یک سال (دیگر) ادامه می‌دهم.

در اطلاعیه دولت آمریکا همچنین اتهاماتی در خصوص نقض حقوق بشر مطرح و از دمشق خواسته شده آتش بس سراسری برقرار کند.

ادعاها در خصوص استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در حالی است که یک نهاد نظامی روسی در سوریه اخیراً درباره آماده شدن تروریست‌های تحت حمایت غرب که در استان ادلب مستقر هستند، برای حمله شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه هشدار داد.

نماینده دائم روسیه در سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی هم اخیراً گفت که غرب از برنامه‌ریزی و حیله‌گری برای کنار گذاشتن دولت اسد از صحنه سیاسی دست نمی‌کشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها