رسانه چینی: آمریکا بزرگترین عامل اخلال در نظم بین الملل است

رسانه چینی: آمریکا بزرگترین عامل اخلال در نظم بین الملل است
شنبه 25 ارديبهشت 1400 - 17:45

رادیو بین المللی چین در گزارشی با اشاره به درگیری ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان نوشت: آمریکا بزرگترین عامل اخلال در نظم بین الملل است.

العالم - آسیا

این رسانه چینی افزود: درگیری های فعلی میان فلسطین و اسرائیل همچنان ادامه دارد و جامعه بین الملل نسبت به این اوضاع نگران است؛ در اینجا لازم است که شورای امنیت سازمان ملل نقش خود را در راستای ارتقاء صلح و کاهش تنش ها و مهار شرایط ایفا کند. با این وجود، آمریکا به شیوه ای انحصاری در عملکرد شورای امنیت سازمان ملل مانع تراشی می کند و مقابل جامعه بین المللی قد علم کرده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، درگیری میان فلسطین و اسرائیل که در ۲۰ اردیبهشت سال جاری آغاز شده، تاکنون به مرگ حداقل ۱۲۲ فلسطینی از جمله ۳۱ کودک و ۲۰ زن و جراحت بیش از ۹۰۰ نفر منجر شده است.

گزارش با بیان اینکه چین به عنوان ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه مه سال جاری میلادی با رویکردی فعالانه اقدام به میانجی‌گری کرده و بستر لازم برای تشکیل دو جلسه رایزنی اضطراری شورای امنیت با محور بحث درباره درگیری ها میان فلسطین و اسرائیل را فراهم کرده است، نوشت: با این وجود، آمریکا بار دیگر مقابل جامعه بین الملل ایستاد و با تلاش های چین و جامعه بین الملل در مسیر کاستن از تنش های به وجود آمده میان اسرائیل و فلسطین مخالفت کرد و همچنان به رویکرد خود جهت مانع تراشی در انتقال صدا و دیدگاه شورای امنیت سازمان ملل نسبت به درگیری ها میان اسرائیل و فلسطین ادامه داد.

رادیو بین المللی چین در بخشی از این گزارش می افزاید: مقامات آمریکایی در حالی درباره احیای آرامش در منطقه ابراز امیدواری کرده اند و در عین حال حماس و سایر سازمان ها را به دلیل آغاز حملات موشکی به اهدافشان در اسرائیل محکوم می کنند که قاطعانه از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده اند.

گزارش با یاداوری مواضع چین از زبان «هوا چون یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین به نقل از وی آورده است: آمریکا مکررا ادعا کرده است که نگران وضعیت حقوق بشر مسلمانان است و در حال حاضر نیز درگیری میان اسرائیل و فلسطین از سر گرفته شده و تعداد بسیار زیادی از مسلمانان فلسطینی درگیر این جنگ شده اند و از سختی های این جنگ رنج می برند. اما با این وجود، آمریکا رنج مردم فلسطین را نادیده گرفته است و با خودرایی و استکبار مانع از آن می شود که شورای امنیت سازمان ملل به بیان دیدگاه خود در این زمینه بپردازد.

بر اساس اظهارات این دیپلمات چینی، این در حالی است که آمریکا از طریق همکاری با انگلیس، آلمان و تعدادی از متحدان دیگرش با رویکردی مبتنی بر دروغ و تعصبات سیاسی، از سازمان ملل جهت برگزاری نشست های بی معنی با محور موضوعات مرتبط با منطقه خودمختار شین جیانگ چین استفاده کرده و یک مضحکه سیاسی به راه انداخته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: آمریکا همواره مدعی است که نگران وضعیت حقوق بشر مسلمانان است اما حقیقت این است کشوری که بیشترین تعداد مسلمانان در جهان را کشته، خود آمریکا است.

آمریکا درطول چند دهه گذشته میلیون ها مسلمان را کشته و حقوق انسانی ده ها میلیون مسلمان دیگر را نقض کرده است. آمریکا به اسم مقابله با تروریسم در حدود ۸۰ کشور در سراسر جهان جنگ و عملیات نظامی به راه انداخته و تلفاتی بیش از ۸۰۰ هزار نفری را در جریان خشونت های جنگی بر جای گذاشته است و این در حالیست که بیشتر این تلفات را غیر نظامیان تشکیل می دهند؛ ‌ از طرف دیگر در حال حاضر، ده ها هزار نفر در اثر جنگ های به راه افتاده از سوی آمریکا در شرایط سخت و دشوار به سر می برند.

رادیو بین المللی چین می گوید: آمریکا به عنوان کشوری که نفوذی چشمگیر بر اسرائیل دارد، نه تنها مانع از خشونت ها و بی رحمی های اسرائیل نمی شود بلکه با سرسختی بدنبال این است که از اقدامات دیپلماتیک جامعه بین الملل در قبال اسرائیل از طریق شورای امنیت جلوگیری کند.

در پایان این گزارش آمده است: آمریکا که در گذشته به منظور حمایت از اسرائیل بارها از حق وتوی خود برای مخالفت با موضع جهان مقابل اسرائیل استفاده کرده در حالی که مدعی نظم بین الملل قانون محور است و از سایر کشورها می خواهد که از این نظم تبعیت کنند که آنچه جهان از سوی خود آمریکا شاهد آن است، این است که این کشور بزرگ ترین عامل بر هم زننده نظم بین الملل و منشور سازمان ملل است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها