آیا حمله زمینی صهیونیست‌ها به نوار غزه محتمل است؟

آیا حمله زمینی صهیونیست‌ها به نوار غزه محتمل است؟
دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 - 17:07

کارشناسان و ناظران سیاسی و نظامی درباره این موضوع، که آیا اسرائیل دست به حمله زمینی به نوار غزه و اشغال آن می‌زند یا خیر، اختلاف نظر دارند؛ برخی می‌گویند گزینه حمله زمینی به قوت خود پابرجاست و برخی معتقدند از همان آغاز دور جدید تنش در این باریکه، چنین گزینه‌ای روی میز این رژیم نبوده است.

العالم- درگوشی

کارشناسانی که حمله زمینی به نوار غزه را محتمل می‌دانند، به حملات کورکورانه اسرائیل به این باریکه و بمباران دیوانه‌وار آن استناد می‌کنند. کارشناسان نظامی می‌گویند اسرائیل این باریکه کم‌وسعت را که بمباران آن فقط به 20 جنگنده نیاز دارد، با 200 جنگنده هدف حملات گسترده هوایی قرار داده است که این امر، مقدمه‌چینی این رژیم برای حمله زمینی به نوار غزه تلقی می‌شود.

این کارشناسان نظریه خود را با شکست سامانه موسوم به "گنبد آهنین" در رهگیری موشک‌های مقاومت که به سرتاسر فلسطین اشغالی رسیده‌اند، ربط می‌دهند و می‌گویند در چنین وضعیتی، رژیم اشغالگر گزینه‌ای به جز حمله زمینی ندارد و از این طریق، سکوها و پایگاه‌هایی که از آنجا موشک‌های مقاومت از غزه پرتاب می‌شوند را نابود می‌کند.

گروه دوم، اما، معتقدند گزینه جنگ زمینی فعلا مطرح نیست و در دستور کار اسرائیل قرار ندارد نه اینکه این رژیم نگران کشتار غیرنظامیان و یا مسائل حقوق بشری باشد بلکه نظامیان صهیونیستی نمی‌توانند چنین جنگی را با موفقیت جلو ببرند و تجربه تلخ جنگ 2014 علیه غزه برای آنها دوباره تکرار خواهد شد. از سوی دیگر، مقاومت در غزه توانمندی بالای خود را ثابت کرده است.

با این وجود، اگر گزینه حمله زمینی مطرح نیست پس چرا نیروهای اشغالگر به بمباران دیوانه‌وار غزه و آوار کردن برج‌های مسکونی و منازل فلسطینیان بر سر کودکان و زنان ادامه می‌دهند؟! واضح است که نتانیاهو و ژنرال‌هایش به دنبال پیروزی وهمی و ثبت آن با خون زنان و کودکان بی‌‌دفاع اهل غزّه هستند. ولی مقاومت در غزه با موشک‌هایش معادله جدیدی را بر دشمن صهیونیست تحمیل کرده با این محتوی که، زمان کشتار فلسطینیان و آواره کردن آنها بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای پایان یافته است و امروز شهرک‌نشینان صهیونیستی باید به پناهگاه‌ها فرار کنند؛ زیرا آنها به اهالی منطقه "شیخ جراح" و خانه‌های‌شان تعرض کرده‌اند.

هر چقدر که نتانیاهو تلاش می‌کند با کشتن کودکان و زنان غزّه و ویران کردن خانه‌های‌شان، ژست پیروز این نبرد را بگیرد ولی ملت‌های عربی و اسلامی او را یک شکست‌خورده در برابر اراده و مقاومت جوانان فلسطینی و نیز قاتل کودکان می‌بینند. نتانیاهو همچنین در داخل فلسطین اشغالی نیز به سیاستمداری شکست‌خورده و فاسد معروف است که تلاش می‌کند از سرنوشت حتمی خود، یعنی زندانی شدن و انزوای سیاسی، فرار کند.

پربیننده ترین خبرها