حملات 11 سپتامبر و سریال فرسایشی سیاسی- اقتصادی سعودی‌ها

حملات 11 سپتامبر و سریال فرسایشی سیاسی- اقتصادی سعودی‌ها
دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 - 19:57

این امر که حکومت سعودی تمام امکانات خود را برای خدمت به طرح‌های صهیونیستی در منطقه به‌کار گرفته و در توطئه‌ها برای حذف مساله فلسطین، از "طرح صلح"- که در سال 2002 در اجلاس بیروت ارائه شد- و طرح "معامله قرن" گرفته تا نابود کردن عراق، سوریه و یمن و ترغیب رژیم‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها و نیز ایجاد کمپین رسانه‌ای علیه گروه‌های مقاومت در منطقه مانند حزب‌الله، حماس، الحشد الشعبی و انصارالله مشارکت دارد، مانع از آن نشده که آمریکایی‌ها ریاض را به خاطر نقش‌شان در حملات 11 سپتامبر تهدید نکنند.

العالم- کشکول

آمریکایی‌ها در تازه‌ترین گامی که "ناسپاسی از لطف‌های بی‌دریغ سعودی‌ها" توصیف می‌شود، بر لزوم انتشار اسناد مربوط به نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر تأکید کرده‌اند. روزنامه "نیویورک‌تایمز" با اعلام این خبر، نوشته است: 22 تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت‌های نیویورک و نیوجرسی در نامه‌ای به دادستان کل آمریکا، خواستار انتشار اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده اف‌بی‌آی در خصوص نقش عربستان سعودی در حادثه تروریستی 11 سپتامبر شدند. این قانونگذاران آمریکایی، همچنین استناد دولت‌های دونالد ترامپ، باراک اوباما و جورج بوش به لزوم حفظ محرمانه بودن اسناد را مورد انتقاد قرار داده و عنوان کرده‌اند که این اسناد باید جهت احقاق حقوق خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر در دادگاه، در اختیار آنها قرار گیرند.

نیویورک‌تایمز به نقل از خانواده‌های قربانیان این حادثه نوشته است: دولت‌ آمریکا به عربستان سعودی اجازه می‌دهد از مجازات فرار کند؛ زیرا عربستان مهم‌ترین همپیمان منطقه‌ای آمریکا است. اسنادی که دفتر اف‌بی‌آی در اختیار دارد دست داشتن دست‌کم 3 مقام سعودی را در تسهیل وقوع جنایت 11 سپتامبر ثابت کرده‌اند.

در تایید این واقعیت که عربستان سعودی برای همیشه بین چکش دوشیده شدن توسط آمریکا و دادن امتیازات پی در پی حتی در حساس‌ترین وضعیت جهان اسلام مثل اوضاع کنونی فلسطین و سندان تهدیدهای مکرر از سوی قانونگذاران و خانواده‌های قربانیان و دادگاه‌های آمریکا نگه داشته شود، روزنامه "واشنگتن پست" به نقل از وکیل مدافع خانواده‌های قربانیان این حادثه نوشت: "بدتر از آن( اجازه دادن برای سعودی‌ها برای فرار از مجازات)، این است که دفتر فدرال، وکلای آمریکایی را از اسناد سری توطئه‌چینان سعودی مطلع کرده است."

بدیهی است که از سال 2001 تا امروز میان تمام دولت‌های آمریکا توافق شده است که اسناد درباره دست داشتن سعودی‌ها در انفجارهای 11 سپتامبر فاش نشود؛ دلیلش نیز ساده است: عربستان سعودی به آمریکا و اسرائیل دو برابر مبلغی را که می‌توانند در صورت محکوم شدن سعودی‌ها در دادگاه‌های آمریکایی دریافت کنند، داده است. لذا فکر نمی‌کنیم که خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر روزی از اسناد مبنی بر مشارکت سعودی‌ها مطلع شوند. این خانواده‌ها یک بار قربانی حملاتی شده‌اند که مسئولان سعودی در آن دست داشتند و بار دیگر قربانی طمع‌ورزی و طرح‌ها و توطئه‌های دولت‌های آمریکا شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها