اظهارات وزیر خارجه لبنان به رگ غیرت شیوخ عربی برخورد!

اظهارات وزیر خارجه لبنان به رگ غیرت شیوخ عربی برخورد!
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 16:45

روابط سعودی و لبنان هر از گاهی شاهد تنش‌هایی است که در قالب اقدامات اقتصادی و گمرکی و یا در اظهارات مقام‌های طرفین مشاهده می‌شود که آخرین مورد از این دست اظهارات را "شربل وهبه" وزیر خارجه لبنان مطرح و در آن، به حمایت مالی عربستان سعودی از گروه‌ تروریستی داعش در سرتاسر منطقه اشاره کرده است.

العالم- کشکول

ناظران مسائل سعودی می‎‌گویند اگر شربل وهبه فقط به اعتراض به توهین خبرنگار سعودی به رئیس‌جمهور لبنان بسنده می‌کند تنش در روابط میان دو کشور به این سطح نمی‌رسید.

در حالی‌که لبنانی‌ها می‌گویند حرف حق باید زده شود حتی اگر به ضرر منافع عالی کشوری تمام شود که درگیر منازعات سیاسی و اقتصادی است که توسط شخصیت‌هایی ایجاد شده‌اند که در اتاق فکر وهابیت آموزش دیده‌اند.

ریاض که برای دستیابی به اهداف خود به دنبال کدهایی برای بی‌ثبات کردن لبنان است "فوزی کباره" سفیر لبنان را در اعتراض به اظهارات هبه احضار کرده و گفته است که این اظهارات نه تنها دربردارنده اهانت‌هایی شنیع به عربستان، ملت آن و کشورهای برادر در شورای همکاری خلیج‌فارس است بلکه مغایر با پیش پا افتاده‌ترین عرف‌های دیپلماتیک است و با روابط تاریخی بین دو ملت هم‌خوانی ندارد.

وزارت خارجه بحرین نیز با احضار سفیر لبنان به وی اعلام کرد که اظهارات وزیر خارجه لبنان با "هنجارهای دیپلماتیک" و "روابط برادرانه" دو کشور مغایرت دارد.

شربل وهبه، وزیر خارجه لبنان که به دنبال اظهارات اخیرش از این سمت استعفا کرد، در بیانیه‌ای با اشاره به این‌که برداشت‌های نادرستی از اظهاراتش شده‌است، تاکید کرد که نام هیچ کشوری را در سخنانش نیاورده است.

وهبه همچنین مدعی شد که برخی از افراد در تلاش هستند تا اظهارات وی را بهانه‌ای برای تیره کردن روابط لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس کنند. همزمان دفتر ریاست جمهوری لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وهبه نظرات خود را مطرح کرده‌است. این نظرات به هیج وجه موضع دولت لبنان و رئیس‌جهور آن را نشان نمی‌دهد.

لبنان با بدترین بحران اقتصادی خود از زمان جنگ داخلی- 1975-1990- دست و پنجه نرم می‌کند و کشورهای ثروتمند شورای همکاری خلیج‌فارس کمک‌های‌ مالی‌شان به لبنان را به دلیل حضور مقاومت اسلامی در جنوب لبنان و در مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی، قطع کرده‌اند.

تنش در روابط میان عربستان سعودی و لبنان در سال 2017 برجسته‌تر شد؛ زیرا ریاض حزب‌الله را متهم کرده که تصمیمات سیاسی و امنیتی در لبنان را در انحصار خود قرار داده و در جنگ ائتلاف متجاوز علیه ملت یمن مداخله می‌کند.

پربیننده ترین خبرها