کنفرانس خبری «رافائل گروسی» درباره ایران به تعویق افتاد

کنفرانس خبری «رافائل گروسی» درباره ایران به تعویق افتاد
يکشنبه 2 خرداد 1400 - 21:05

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز اعلام کرد که کنفرانس خبری «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران به تعویق افتاده است.

العالم - آمریکا

«لارنس نورمن» (Laurence Norman) خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز یکشنبه در پیامی توییتری از تعویق کنفرانس خبری مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران خبر داد.

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این خصوص اعلام کرد که کنفرانس خبری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بازرسی‌ ها و راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران که قرار بود امروز و دقایقی پیش شروع شود، به تعویق افتاد و ممکن است چند ساعت دیگر برگزار شود.

وی در ادامه اضافه کرد: اطلاعات کنونی من نشان می دهد که ایران تا کنون تمدید مدت زمان مذکور را تأیید نکرده است.

پیشتر اعلام شده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است «رافائل گروسی» مدیرکل این آژانس امروز یکشنبه بعدازظهر یک نشست خبری با محور تحولات مربوط به کار نظارت و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کند.

این در حالی است که گروسی در حال مذاکره با ایران برای تمدید موافقتنامه پادمانی است که می‌تواند بر روند مذاکرات جهت احیای توافق هسته ایران تأثیر مثبت بگذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع این کنفرانس خبری را به طور دقیق اعلام نکرد؛ اما گفته می‌شد که خبرنگاران و گزارشگران باید در ساعت ۱۲ ظهر به وقت گرینویچ (۱۶:۳۰ به وقت تهران) در محل کنفرانس حضور داشتند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین ساعاتی پیش با انتشار پیامی توییتری به احتمال تمدید توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در شهر وین در این خصوص نوشت: در صورتیکه حقیقت داشته باشد، گامی مثبت و ضروری است. مشتاق مشاهده اعلام رسمی هستیم.

پیشتر برخی منابع آگاه اعلام کرده بودند که احتمال تمدید مشروط توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت یک ماه وجود دارد.

توافق موقت و سه ماهه جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۱ اردیبهشت به پایان رسید.

طبق این توافق، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین شده، دسترسی بازرسان را به سایت‌های مهم هسته‌ای قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

پربیننده ترین خبرها