فرمانده تروریست‌های سنتکام: حضور آمریکا در منطقه برای مهار ایران ادامه خواهد یافت

فرمانده تروریست‌های سنتکام: حضور آمریکا در منطقه برای مهار ایران ادامه خواهد یافت
دوشنبه 3 خرداد 1400 - 13:55

«کنت مک‌کنزی» در سفر به عربستان سعودی مدعی شد ریاض نگران احتمال کاهش حضور منطقه‌ای آمریکاست و همچنان خواستار کمک نظامی از سوی واشنگتن برای مهار ایران است.

العالم - آمریکا

«کنت مک‌کنزی» رئیس سازمان «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» (موسوم به سنتکام) و فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در غرب آسیا که روز یکشنبه به عربستان سعودی سفر کرد، مدعی شد این کشور همچنان خواستار کمک نظامی از سوی آمریکا برای مهار ایران است.

به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز» این درخواست در حالی مطرح شده که احتمال این که آمریکا تعداد نیروهای خود را در منطقه به منظور هدایت آن‌ها برای مقابله با «تهدیدات در آسیا» کاهش دهد، وجود دارد. طبق این گزارش، دولت بایدن در حال حاضر در حال بررسی وظایف ارتش آمریکا در سراسر جهان در میانه آنچه تهدیدهای همسان روسیه و چین خوانده شده، است.

بر اساس این گزارش، مک‌کنزی درباره نتیجه احتمالی این بررسی گمانه زنی نکرد اما گفت که این مسئله نگرانی‌هایی را در عربستان سعودی ایجاد می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ای‌بی‌سی نیوز و «آسوشیتد پرس» که او را در روزهای گذشته در سفرهای خاورمیانه همراهی کرده‌اند، مدعی شد: فکر می‌کنم آن‌ها (سعودی‌ها) می‌خواهند اطمینان خاطر حاصل کنند که در صورت مورد حمله قرار گرفتن از سوی ایران، به آن‌ها کمک خواهد شد و در برابر ادامه حملات کمک می‌خواهند.

او همچنین در ادامه ادعاهای مغرضانه و ضد ایرانی خود، گفت در حالی که حضور نظامیان ارتش آمریکا در منطقه مانع آنچه تجاوزات ایران علیه عربستان سعودی خواند، شده وی معتقد است آنچه بسیار مهم‌تر است نوعی از طیف گسترده توانایی است که آمریکا به عربستان داده است.

این نظامی آمریکایی به ارتباط سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت عربستان سعودی و آمریکا اشاره کرد و مدعی شد این مسئله باعث بهبود و افزایش سرعت سیستم هشدار در صورت حمله می‌شود.

به ادعای این گزارش، این ارتباط همچنین به توانایی ریاض در رهگیری موشک‌های شلیک شده از یمن کمک کرده است.

مک‌کنزی گفت: نکته‌ای که امروز گفتم و همیشه به آن اشاره می‌کنیم این است که در واقع نوع تجهیزات موجود در اینجا مطرح نیست، بلکه استفاده از بیش از ۲۰ باتری پاتریوت که با ما در تعامل اطلاعاتی هستند، آن توانایی‌ها را به حداکثر می‌رساند، طوری که اگر مشکلی پیش بیاید ما مطمئناً می‌توانیم خیلی سریع برای کمک به دوستان سعودی خود بازگردیم.

او در ادامه ادعاهای خود افزود با این حال معتقد است حضور آمریکا در منطقه مانع حملات نائبان ایران نشده است.

فرمانده تروریست‌های آمریکایی در منطقه بدون اشاره به بیش از شش سال تجاوز عربستان سعودی به یمن، افزود: آن‌ها (سعودی‌ها) تحت بمباران مداوم از یمن با انواع موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای کوچک هستند که نگرانشان کرده است. ما می‌خواهیم در این زمینه به آن‌ها کمک کنیم.

وی همچنین مدعی شد در سه ماه گذشته انصارالله یمن حدود ۱۰۰ موشک بالستیک، کروز و پهپاد به سمت عربستان سعودی شلیک کرده است.

مک‌کنزی سپس اظهار داشت: فکر می‌کنم ما همچنان در اینجا حضور خواهیم داشت. شاید دقیقا شبیه حضورمان در پنج یا هفت سال گذشته نباشد که صدها و هزاران نیرو در اینجا می‌گرفتیم. اما فکر می‌کنم برای استفاده حداکثری از آنچه داریم، بازی‌های هوشمندانه‌ای انجام خواهیم داد. و این لزوماً فقط یک کشتی، یا یک زیردریایی یا یک ناو هواپیمابر نیست، بلکه کل رویکرد دولت ایالات متحده است.

ادعاهای مک‌کنزی در حالی است که دولت بایدن ادعا می‌کند در حال انجام تلاش‌هایی برای پایان دادن به تجاوز ائتلاف سعودی به یمن است که وارد هفتمین سال خود شده است.

مک‌کنزی همچنین پیشتر درباره فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کوچک که در اختیار ایران و گروه‌های مقاومت منطقه است ابراز نگرانی کرده بود.

مک‌کنزی گفته بود پیدا کردن راه‌های مؤثر برای مقابله با حملات پهپادی مشابه هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در یکی از پایگاه‌های عراق، اولویت سازمان تروریستی سنتکام است.

این اولین بار نبود که مک‌کنزی درباره فناوری پهپادهای محور مقاومت در غرب آسیا ابراز نگرانی کرد. وی پیشتر نیز با اذعان به توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران، گفته بود این امر باعث شده برتری هوایی آمریکا در منطقه از بین برود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها