پس از تمدید یک ماهه مهلت توافق بین ایران و آژانس چه خواهد شد؟

پس از تمدید یک ماهه مهلت توافق بین ایران و آژانس چه خواهد شد؟
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 14:55

ناظران بر این باورند که ایران به کمتر از رفع کامل تحریم ها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات هسته ای خود، رضایت نمی دهد. مقامات ایرانی هر بار که صحبت از آینده مذاکرات وین پیش آمده است، بر این موضع تأکید کرده اند.

العالم - نظرکده

تحلیل گران سیاسی معتقدند که مذاکرات وین به طور جدی بین ایران و 4+1 در جریان است و تأکید می کنند که تناقض های بسیاری از سوی طرف های اروپایی و آمریکایی وجود دارد. یکی از این تناقضات این است که کشورهای اروپایی و آمریکا در حالی بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای اصرار می ورزند که خود این نوع سلاح را در اختیار دارند.

آنها خاطرنشان می کنند که ایران به طور حرفه ای و درستی از خرابکاری چند ماه قبل در تأسیسات هسته ای نطنز – که رژیم صهیونیستی به طور غیر مستقیم مسئولیت آن را بر عهده گرفت – استفاده کرده غنی سازی اورانیوم را از 20 درصد به 60 درصد رساند و به این ترتیب موضع خود را در مذاکرات وین تقویت کرد.

این ناظران همچنین تصریح کرده اند که غربیها در تلاش هستند که مذاکرات هسته ای جدید یا احیای توافق قدیمی را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به نتیجه برسانند. این ناظران تأکید کرده اند که طرف غربی فرصت چندانی برای تحقق این امر ندارد و مجبور خواهد شد دور تازه ای از مذاکرات را آغاز کند.

این ناظران معتقدند که ایران قدرت منطقه ای بزرگی است که یکه و تنها در مقابل شش کشور قدرتمند ایستاده و مذاکرات سخت و طاقت فرسایی را با این شش کشور اداره می کند. آنها معتقدند که ایران رودرروی ابرقدرت های جهان ایستاده است و آمریکا توانایی مقابله با ایران و حذف این کشور را ندارد زیرا اگر می توانست حتما تا الان این کار را کرده بود.

کارشناسان مسائل استراژیک هم معتقدند که استراتژی اصلی آمریکا در مذاکرات وین مبتنی بر عدم رفع تحریم های ایران است. آنها بر این عقیده اند که آمریکایی ها ممکن است درباره هر موضوع کم اهمیتی غیر از رفع تحریم ها وارد مذاکره شوند تا به اهداف ثانویه دست یابند.

این کارشناسان تشریح می کنند که آمریکا می کوشد ایران را مسئول خروج خود از برجام نشان دهد و چنین وانمود کند که این ایران است که حاضر به مذاکره نیست به همین دلیل دست به دامان ترفند های سیاسی بی ارتباط با اصل موضوع در مذاکرات شده است.

کارشناسان معتقدند که طرف آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور خارج کردن آن از میدان مذاکره، بازی تحریم های قابل مذاکره و تحریم های غیر قابل مذاکره را راه انداخته اند.

این کارشناسان معتقدند که ایران هم با این ترفند رودر روی آمریکا ایستاده و برای اثبات حسن نیت خود برای انجام مذاکرات و رسیدن به نتیجه، یک مهلت یک ماهه تعیین کرده است. ضمن اینکه آمریکایی ها تا آخر این مهلت هیچ اقدام خاص و مؤثری د رخصوص رفع تحریم ها انجام نخواهند داد.

این کارشناسان خاطرنشان کرده اند که بنا به گزارش های کنگره برخی مقامات آمریکایی سعی دارند پس از پایان این دور از مذاکرات، تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کنند.

از سوی دیگر دموکرات ها در آمریکا معتقدند که کشورشان در تلاش برای امضای توافق جدیدی است که همه انتظارات کنونی را تأمین کند. آنها می گویند ایران تلاش می کند به توافق قدیم برگردد اما بهترین گواه بر این مذاکرات کنونی نتیجه بخش است این است که ادامه دارد. لذا معتقدند که کشورشان تمام تلاش خود را برای نزدیک کردن دیدگاه ها به کار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها