درخواست واشنگتن از تل‌آویو برای واگذاری اختیارات بیشتر به تشکیلات خودگردان

درخواست واشنگتن از تل‌آویو برای واگذاری اختیارات بیشتر به تشکیلات خودگردان
چهارشنبه 5 خرداد 1400 - 14:51

پس از جنگ غزه و تل‌آویو و به وحشت افتادن ساکنان فلسطین اشغالی از حملات راکتی گسترده مقاومت، منابع صهیونیستی گزارش دادند که وزیرامور خارجه آمریکا از مقامات تل‌آویو خواسته که اختیارات و امتیازات بیشتری به تشکیلات خودگردان داده شود.

العالم _ فلسطین اشغالی

پس از اعلام ورود «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی، شبکه عبری «کان» گزارش داد که او پیشنهادی درباره پررنگ‌کردن نقش تشکیلات خودگردان به مقامات تل‌آویو ارائه کرده است.

روزنامه قطری «العربی الجدید»‌، امروز (چهارشنبه)، به نقل از کان گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا به مقامات تل‌آویو پیشنهاد کرده است که اجازه بدهند بسته‌ای از کمک‌های اقتصادی به تشکیلات خودگردان فلسطین تعلق گیرد.

طبق این گزارش، این بسته اقتصادی شامل توسعه و تعمیق همکاری‌های امنیتی تشکیلات خودگردان با تل‌آویو خواهد بود.

کان در ادامه همچنین گزارش داد که بلینکن در جریان سفر دیروز خود به تل‌آویو، از مقامات این رژیم خواسته است که وظیفه انتقال کمک‌های قطر به نوار غزه را تشکیلات خودگردان برعهده بگیرد که مطابق با این گزارش، «بنی گانتز» وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند؛ اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم هنوز پاسخی به این درخواست نداده است.

این شبکه عبری‌زبان در این خصوص اشاره کرد، پیشنهاد بلینکن حاکی از آن است که واشنگتن به تقویت جایگاه تشکیلات خودگردان به ویژه در مقطع کنونی توجه بسزایی دارد.

از سوی دیگر، در گزارش العربی الجدید اشاره شده است که تل‌آویو مدعی شده بازگشت به مذاکرات با تشکیلات خودگردان را تنها در صورتی خواهد پذیرفت که رام‌الله اقدامات قضایی علیه تل‌آویو را در دادگاه‌های بین‌المللی متوقف کند.

این روزنامه قطری در ادامه به نقل از روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» همچنین خبر داد تل‌آویو موافقت با آغاز طرح‌های بازسازی نوار غزه را به تشکیل یک نظام نظارتی بین‌المللی مشروط کرده است تا این‌گونه از اقدامات حماس در تقویت توانمندی‌های نظامی‌اش جلوگیری شود و اسرای صهیونیست در زندان‌های حماس بازگردانده شوند.

این روزنامه به نقل از چند منبع در وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در این خصوص اشاره کرد که مقامات تل‌آویو درباره ایده رونمایی از یک نظام نظارتی بین‌الملل سختگیر با نظارت سازمان ملل و مصر با بلینکن بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

اسرائیل هیوم اشاره کرد که پافشاری تل‌آویو بر نقش داشتن مصر در نظارت بر پروژه‌های بازسازی نوار غزه به منظور استفاده از این کشور است تا قاهره به موادی که از گذرگاه رفح (جنوب نوار غزه) یا تونل‌های حماس وارد نوار غزه می‌شود، اجازه ورود ندهد.

از سوی دیگر، العربی الجدید، امروز،‌ در گزارشی دیگر به نقل از دیپلمات‌های مصری در این خصوص گزارش داد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریک به‌تازگی از رئیس‌جمهور مصر خواسته که نفوذ حماس در نوار غزه را محدود کند و در عین حال، برای ایجاد نقش برای تشکیلات خودگردان و توسعه دامنه حضور تشکیلات فشار بیاورد.

اعمال فشار آمریکا علیه قاهره درست پس از پیروزی گروه‌های فلسطینی در جنگ دوازده روزه اخیر با تل‌آویو صورت گرفته است؛ جنگی که بلافاصله پس از اتمام آن، وزیر امور خارجه آمریکا به تل‌آویو سفر کرد.

درگیری گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری‌ که تا بامداد روز جمعه (۳۱ اردیبهشت) در جریان بود، رژیم صهیونیستی در غالب حملات خود با هجوم به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشید که گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند و سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از آن‌ها ناموفق عمل کرد.

پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما با توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها