پرده‌برداری از نیات امارات از جنگ‌ علیه یمنی‌ها؛

بازگرداندن مشروعیت به صنعا یا اشغال جزایر استراتژیک یمن؟

بازگرداندن مشروعیت به صنعا یا اشغال جزایر استراتژیک یمن؟
چهارشنبه 5 خرداد 1400 - 21:10

اهداف ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی به یمن، که از پشتیبانی و حمایت اسرائیل، آمریکا، انگلیس و فرانسه برخوردار بوده، از همان روز اول جنگ کاملا مشخص بود که غرق کردن یمن در هرج و مرج و تجزیه آن و نیز اشغال جزایر و بنادر استراتژیکش جهت استفاده از آنها برای اجرای طرح‌های صهیونیستی و غربی از جمله هدف‌ها بوده است.

العالم- کشکول

بعد از آنکه رسانه‌های غربی در ماه آگوست 2020 فاش کردند که امارات با همکاری اسرائیل درصدد احداث پایگاه‌های نظامی برای خود در جزیره "سقطری" یمن است تا از کشورهای منطقه جاسوسی کند، خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز گذشته در گزارشی اعلام کرد امارات در حال احداث یک پایگاه هوایی محرمانه در جزیره استراتژیک "میون" یمن واقع در تنگه باب المندب است.

به نوشته این خبرگزاری، در حالی که هیچ کشوری مسؤولیت احداث این پایگاه هوایی در جزیره آتش‌فشانی میون در تنگه باب المندب را برعهده نگرفته، از سال‌ها قبل ترافیک ناوبری مرتبط با تلاش قبلی برای ساخت یک باند بزرگ در این جزیره به طول 5.6 کیلومتر به امارات مربوط می‌شود.

جرمی بنی، سردبیر بخش خاورمیانه شرکت اطلاعاتی "جینز" که از سال‌ها قبل ساخت‌وسازها در جزیره میون را دنبال می‌کند، اظهار کرد: ساخت این پایگاه به معنای آن است که یک هدف استراتژیک بلندمدت برای ایجاد یک هویت دائمی وجود دارد و این مساله تنها به جنگ یمن مربوط نبوده بلکه به روند بارگیری در باب المندب مرتبط است. با ساخت باند یاد شده در جزیره میون، طرفی که کنترل آن را در اختیار داشته دارد، می‌تواند با کمک آن در تنگه باب المندب قدرت‌نمایی کرده و به آسانی حملات هوایی را در یمن آغاز کند، همچنین این پروژه پایگاهی را برای هرگونه عملیاتی در دریای سرخ، خلیج عدن و شرق آفریقا ایجاد می‌کند.

قدر مسلم آن است که عملیات احداث فرودگاه و تاسیسات نظامی در جزیره میون، با همکاری رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. توافقی که امارات با رژیم صهیونیستی و تحت نظارت دولت دونالد ترامپ امضا کرد، کاملا با توافق‌های اسرائیل با اردن و مصر متفاوت است؛ این یک توافق عادی‌سازی نیست بلکه ائتلافی میان دو رژیم بر پای منافع استراتژیک سیاسی، اقتصادی و نظامی است که طبق گفته بیشتر ناظران بر رفتارها و اقدامات شیوخ امارات، این توافق سرتاسر منطقه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

این ناظران تأکید می‌کنند که امارات در کنار سعودی، برای دستیابی به اهداف توسعه‌طلبانه‌اش از جمله افزایش تعداد پایگاه‌های نظامی‌اش در شاخ آفریقا وارد جنگی علیه یمن شد ولی امارات با توجه به ضعف ساختار نظامی‌اش و وسعت محدود جغرافیایی‌اش، نیاز داشت با مشارکت اسرائیل جزایر یمن را اشغال کند و از این طریق، حضورش در جزایر سقطری و میون را تثبیت کند چرا که اسرائیل نیز نیاز دارد در منطقه نفوذش را توسعه دهد.

همکاری میان امارات و اشغالگران صهیونیست فقط در حیطه اشغال جزایر یمن نبوده بلکه امارات با کمک اسرائیلی‌ها حملاتش علیه یمنی‌ها، از جمله ترور شخصیت‌های یمنی‌ را صورت می‌دهد. امارات و سعودی هیچ اختلافی در اهداف‌شان از این جنگ ندارند بلکه تنها اختلاف این است که امارات علنا گام برمی‌دارد ولی سعودی‌ها در خفا توطئه‌های‌شان را عملی می‌کنند.

اقدام علنی امارات به اشغال جزایر یمن خشم حتی برخی یمنی‌های وفادار به ابوظبی و ریاض را برانگیخته است؛ یمنی‌هایی که در قامت دولت مشروع خودنمایی می‌کنند و آن را بهانه‌ای برای آغاز جنگی ویرانگر علیه ملت یمن کردند. "علی العمرانی" سفیر یمن در اردن در توییتی نوشته است: "با هدف بازگرداندن مشروعیت به صنعا، آمده‌اند ولی آن را از عدن اخراج کردند و از دشمنان مشروعیت، یعنی جدایی‌طلبان حمایت می‌کنند تا کنترل جزایر سقطری و میون و غیره را در دست بگیرند، و گردشگران خارجی را بدون موافقت دولت یمن! وارد سقطری کردند. باید پرسید: در کدام دنیا زندگی می‌کنیم؟ با کدام منطق، آن را متوجه بشویم؟"

"عبدالعزیز جباری" رئیس پارلمان یمن- وابسته به دولت مستعفی هادی- اقدام امارات درباره جزیره میون را تعدی به حاکمیت یمن توصیف کرده است.

"خالد الرویشان" وزیر سابق فرهنگ یمن نیز از دولت هادی قویا انتقاد کرده و در توییتی نوشته است: سکوت منصور هادی در قبال تحرکات امارات در میون و قبل‌تر در سقطری "لکه ننگی است که تاریخ آن را نمی‌بخشد:.

نکته آنکه عصبانیت این شخصیت‌های دولت مستعفی منصور هادی از این تحرکات ائتلاف سعودی- اماراتی دیرهنگام بوده است؛ زیرا که آنها خیلی وقت پیش کشورشان را به بهایی ناچیز به این دو رژیم فروخته‌اند و متجاوزان و اشغالگران را به شورش علیه ملت یمن تحریک کردند و حالا امور به مرحله‌ای رسیده است که آنها جزایر یمنی را اشغال و میان خود تقسیم می‌کنند و این ملت را آواره می‌کنند. آنها امروز برای یمن اشک تمساح می‌ریزند؛ زیرا که ماهیت و نیات واقعی‌شان برای ملت یمن و افکار عمومی جهان هویدا شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها