جزئیات بازداشت قاسم مصلح از زبان خبرنگار العالم +فیلم

پنج‌شنبه 6 خرداد 1400 - 15:17

خبرنگار العالم در بغداد گفت که نیروهای امنیتی عراق و آمریکا در حرکت دیگری که بیانگر مداخله آمریکا در امور داخلی عراق است، قاسم مصلح، از فرماندهان حشد الشعبی را بازداشت کردند.

العالم - عراق

نوید بهروز، خبرنگار العالم در عراق از انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره سرنوشت قاسم مصلح، - که دیروز بازداشت شده است – خبر داد.

وی گفت برخی طرف ها می گویند که او آزاد شده در منزل فالح الفیاض، رئیس حشد الشعبی سکونت دارد.

مهند العقابی، مسئول اطلاع رسانی حشد الشعبی هم در توییتی ضمن تأیید این خبر اعلام کرده است که همه چیز تمام شده و فتنه، خنثی شده است.

این در حالی است که حشد تا کنون هیچ بیانیه ای در این باره صادر نکرده است. منابع رسمی دولتی هم می گویند که قاسم مصلح، هنوز در مرحله تحقیقات و بازجویی است و یک کمیته مشترک متشکل از عملیات مشترک، اطلاعات حشد الشعبی و سازمان اطلاعات و امنیت داخلی، در حال بازجویی از اوست.

نوید بهروز خاطرنشان کرد که بغداد در شب گذشته شاهد استقرار گسترده نیروهای امنیتی بود و منطقه سبز همچنان بسته است.

وی گفت که نیروهای حشد الشعبی شب گذشته به دنبال بازداشت قاسم مصلح وارد منطقه سبز شده و در آنجا تظاهرات انجام دادند که در نتیجه آن نیروهای ارتش عراق و مبارزه با تروریسم در ورودی منطقه سبز مستقر شدند.

وی خاطرنشان کرد که با کاهش شدت تنش ها در منطقه سبز، در سایه میانجی گری های مقامات و طرف های سیاسی، اوضاع آرام شده است.

وی گفت: علت انتقاد به دولت الکاظمی درباره پرونده بازداشت حاج قاسم مصلح آن است که رهبران سیاسی و فرماندهان حشد الشعبی معتقدند که جایگاه مصلح به عنوان فرمانده عملیات استان الانبار بالاست، به همین دلیل در صورتیکه اتهامی علیه وی باشد، بهتر بود حشد را در جریان می گذاشتند تا این گروه درباره آن تحقیق و از مصلح بازجویی کند.

خبرنگار العالم افزود: انتقاد دوم آن است که بازداشت مصلح توسط نیروی مشترک عراقی آمریکایی نشانه دخالت آمریکا در امور داخلی عراق و استمرار فشار آن بر حشد الشعبی است.

وی ادامه داد: مواضع مصلح نسبت به ضرورت حفظ حاکمیت عراق و مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در منطقه الانبار از ابتدا واضح بود و همواره تاکید داشت که نیروهای آمریکایی برای ورود به خاک عراق از مرز سوریه و ایجاد خلاء امنیتی برای وارد کردن داعش به این مناطق کوشیدند که وی مانع آن شد.

خبرنگار العالم خاطر نشان کرد: برخی معتقدند که حاج مصلح بهای همین موضعش را پرداخت، به همین دلیل آمریکا خشمگین شد و به دولت عراق برای بازداشت وی فشار آورد.

پربیننده ترین خبرها