کاهش صدای بلندگوها هنگام اذان در عربستان؛ ترانه حلال است و دعا حرام!

کاهش صدای بلندگوها هنگام اذان در عربستان؛ ترانه حلال است و دعا حرام!
شنبه 8 خرداد 1400 - 19:11

عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی عربستان به همه مساجد در این کشور دستور داد، که استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند.

العالم ـ عربستان سعودی

با آنکه مقامات سعودی به سختی می توانند شهروندان خود و دیگران را قانع کنند که این تصمیم در راستای منفعت شهروندان است، همچنین بسیار دشوار است که یک فرد مسلمان بتواند این تصمیم را درک کند؛ بویژه که این دستور در سرزمین وحی و حرمین شریفین و نه در یک کشور اروپایی غربی صادر شده است.

با آنکه ما تلاش می کنیم که خود را قانع کنیم که تصمیم در راستای منفعت شهروندان اتخاذ شده است، اما چگونه می توانیم برپایی جلسات جشن و پایکوبی مختلط با اجرای گروه های موسیقی غربی و امریکایی را در مکه و مدینه و خاک حرمین شریفین را تفسیر و توجیه کنیم. صدای بلندگوها هنگام برپایی این مراسمات تا فاصله ای بسیار دور نیز شنیده می شد!

تمام تصمیماتی که عربستان در دوران محمد بن سلمان اتخاذ کرد، به بهانه مبارزه با افراط گرایی و ایجاد اقتصادی قوی طبق چشم انداز 2030، در واقع برای سلب هویت عربی و اسلامی از مردم عربستان بوده است که هیات عمومی رفاه که در سال 2016 تاسیس شد، زمینه را برای چشم انداز 2030 فراهم می کند.

نمی دانیم عربستان که بر دریایی از نفت قرار دارد و حرمین شریفین را در اختیار دارد که سالانه میلیون ها مسلمان عازم آنجا می شوند و امکانات گردشگری انبوه و منابع طبیعی و امکانات مادی بسیار دارد، ممکن است این سوال به ذهن خطور کند که چرا ملت عربستان مانند دیگر ملت ها از رفاه برخوردار نیستند؟

محمد بن سلمان از تندروی نفرت انگیز وهابیت که چهره اسلام را خدشه دارد کرد، به افراطگرایی دیگری روی آورد، او بی بند و باری را در سرزمین وحی رواج داد و گروه های موسیقی غربی و آمریکایی را به این کشور فراخواند تا مراسمات خود را برپا کنند و بدون در نظر گرفتن احساسات مردم مکه و مدینه و نیز احساسات تمام مسلمانان، صدای موسیقی و ترانه در سرزمین وحی از طریق بلندگوها پخش می شد.

روشن است که تصمیم منع صدای دعا و اذان از بلندگوها به دستور آل شیخ نوه محمد بن عبدالوهاب و تصمیم به پخش صدای موسیقی و ترانه از بلندگوها به دستور وی، در واقع برای سلب هویت مردم مسلمان عربستان و در راستای حفظ منفعت بن سلمان است. او بدون سلب هویت مردم عربستان و تبدیل آنها به انسانی دیگر، نمی تواند بر عرش قدرت تکیه کند. و از سوی دیگر محمد بن عبدالوهاب و پسران و نوادگانش نیز همچنان سرنوشت انسان ها را به بازی می گیرند، زمانی از آنها یک تکفیری می سازند و زمانی افرادی بی اخلاق و بی بند و بار.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها